[ad_1]
اولین تونل جهان برای عبور کشتی ها قرار است در ساحل نروژ ساخته شود که یک تحول بزرگ برای کشتیرانی محسوب میشود. تونل اِستاد (Stad) با هزینه نزدیک به ۲۶۰ میلیون پوند (نزدیک به ۳۳۴ میلیون دلار) از بین ۱.۶ کیلومتر سنگ حفر خواهد شد تا کشتیهای تجاری بتوانند از آن عبور کنند.
در طول دههها، آبهای متلاطم شبه جزیره اِستاد جان دهها ملوان را گرفته است. در قبل، دریانوردان نومید حتی قایقهایشان را با منفعت گیری از الوارهای چوبی از روی زمین حمل میکردند تا از آبهای خطرناک عبور کنند.
اما با بزرگتر و سنگینتر شدن کشتیهای تجاری، این گزینه دیگر وجود نداشت.
دریای استادهاوت دارای جزر و مدهای شدید و آب و هوای غیرقابل پیشبینی است که علتمیشود کشتیها روزها در لنگرگاه چشم به راه بمانند تا مجوز حرکت دریافت کنند.
این کار جهت شده حرکت کشتیها کندتر و حمل و نقل کالاها کمبازدهتر شود که میتواند بر تجارت تأثیر بگذارد.

یکی از کارشناسان اداره ساحلی نروژ می گوید: «ساحل بیرونی این شبه جزیره، توفانخیزترین منطقه در نروژ است. در اینجا جریانهای شگفت بسیاری وجود دارد.»

اولین ایده برای تشکیل یک گذرگاه امن از بین این مانع خطرناک ساحل نروژ نزدیک به ۱۵۰ سال پیش متولد شد. اما تا سال ۲۰۱۳ که ایده تونل استاد برای عبور کشتی های بزرگ نقل شد، پیشرفتی حاصل نشد.
بعد از آن ۸ سال طول کشید تا این پروژه از سوی دولت نروژ قبول شود.
تونل تازه یک مایل (۱.۶ کیلومتر) طول و ۱۱۸ فوت (نزدیک به ۳۶ متر) عرض خواهد داشت تا کشتیهای باری و مسافربری بتوانند از آن در امنیت عبور کنند.

کشتیها به گمان زیادً از شمال در Selje و از جنوب از طریق Moldefjord، داخل تونل خواهند شد.
ورود به این راهروی زیرزمینی با چراغهای راهنمایی کنترل خواهد شد. اما برای جلوگیری از هرگونه تصادف، کشتیها همانند هواپیماهایی که در فرودگاهها فرود میآیند، زمانبندی اشکار دارند.
آنها این چنین باید شدت ۵ گره یا ۵.۸ مایل در ساعت را مراعات کنند که به این معنی است هر ساعت ۵ کشتی میتوانند از تونل عبور کنند. تنها استثنا قایقهای تندرو می باشند که میتوانند با شدت ۸ گره حرکت کنند و در عرض ۱۰ دقیقه از تونل عبور کنند.

برای حفر این مسیر از بین کوه، نزدیک به ۳ میلیون متر مکعب سنگ باید منفجر و خارج شود. ساخت این پروژه قرار می بود در سال ۲۰۲۲ اغاز شود، اما وقتی که دولت نروژ فهمید شد هزینه آن از حد انتظار زیاد تر است، متوقف شد.
در حالی که دولت این سرزمین به جستوجو راههایی برای فراهم مالی تونل است، اداره ساحلی نروژ هم چنان برای اغاز عملیات آماده میشود.

تاریخ دقیق اغاز ساخت تا این مدت اشکار نیست، اما پیشبینی میشود در سال ۲۰۲۵ اغاز شود. پیشبینی میشود ۴ تا ۶ سال برای تکمیل این پروژه زمان ملزوم باشد.
اگر همه چیز خوب پیش برود، تونل استاد تا سال ۲۰۳۰ آماده منفعتبرداری خواهد می بود.
بعد از تکمیل تونل، سفرهای ایمن و قابل پیشبینی تبدیل تشکیل سرویس قایقهای تندرو شده و فعالیتهای تجاری و صنعتی در این منطقه را بهبود بخشد.
[ad_2]
منبع