[ad_1]
به نقل از خبرنگار فرهنگی ، پیمان جبلی رئیس صدا و سیما با اشاره به رسالت رسانه ملّی در تحقق دو رکن اساسی جمهوریت و اسلامیت نظام مردمسالار جمهوری اسلامی ایران اظهارکرد: معتقدیم انتخابات در اشکال مختلفش نقش مهمی در تحقق این دو رکن اساسی ایفا میکند. تلاش ما این است چهار راهبرد انتخاباتی مورد پافشاری رهبر معظم انقلاب یعنی «شراکت»، «امنیت»، «رقابت» و «سلامت» را با منفعت گیری از ظرفیت اساسی رسانه ملی در دو سپس شراکت و رقابت فراهم کنیم. به جهت قانونِ انتخابات در دورههای قبل امکان منفعت گیری از ظرفیت صداوسیما برای تبلیغات مجلس وجود نداشت، اما در اصلاحیه قانون این اجازه به رسانه ملی داده شد و ما آن را مغتنم شمردیم. با آنکه قانون ما را مجاز کرده می بود، اما خودمان را تکلیف دانستیم تا در مسیر تحقق یکی از دو سرفصل اساسی دوره تحول رسانه ملی که یکی از آنها عدلگستری است، عمل کنیم.
وی با اشاره به زمانهای تبلیغ نامزدهای انتخاباتی تصریح کرد: فرصتی برای آن دسته از افراد که در دورههای قبل به واسطه عدم تمکن مالی و حمایتجریانهای قوت از رقابت باز میماندند فراهم شده است. با اهمیت ترین مصداق عدل انتخاباتی همین زمان می بود که قانون در اختیار ما گذاشت. راهاندازی ۲۰۰ کانال انتخاباتی به تعداد حوزههای انتخابیه امری زیاد دشوار و پیچیده می بود و ملزوم میدانم از تلاش دستاندرکاران به خصوص همکاران فنی سازمان صداوسیما سپاس کنم. طی ۷ روز زمان تبلیغات انتخاباتی کانالها به طور ۲۴ ساعته در اختیار تبلیغات نامزدها خواهند می بود. به طور متوسط ۱۰ هزار دقیقه در طول هفت روز در اختیار خواهیم داشت و هر نامزد ۲۰ دقیقه زمان تبلیغات اشکار میکند که خودش و حامیانش را معارفه و درمورد موضوعات اساسی اظهار نظر کند.
جبلی به ابتکار تازه و مهم در اجتماعیسازی تبلیغات انتخابات مجلس اشاره کرد و او گفت: شفافسازی به شکل مساعد رخ خواهد داد و مردم با اسبق، دیدگاهها و برنامههای نامزدها آشنا خواهد شد که در آینده نیز معیاری برای پیگیریها و مطالبات ما از نمایندگان منتخب مورد نظر قرار میگیرد. معارفه حامیان یک ابتکار تازه و مهم در اجتماعیسازی تبلیغات انتخابات مجلس است. حامیان به جستوجو جلب شراکت و تشویق مردم برای رای دادن به آن نامزد می باشند. پافشاری و تلاش ما مراعات عدل انتخاباتی در هر حوزه انتخابیه است. ویدئوهای ۲۰ دقیقهای برحسب تعداد نامزدها در هر حوزه انتخابیه طی شبانهروز و در بازه وقتی هفت روزه تبلیغات بازپخش خواهد شد. مسلما این زمان در حوزههای پرنامزد کمتر است تا جایی که امکان پذیر در یک حوزه تنها دوبار بازپخش و در حوزه دیگر تا ۲۰ مرتبه هم بازپخش داشته باشیم. بازپخش ویدئوهای تبلیغی در همه ساعات شبانهروز در شرایط برابر انجام میبشود.
وی در ادامه به حالت منفعت گیری از زمان تبلیغاتی تلویزیون برای استان تهران که با برخورداری از ۳۰ کرسی در مجلس و ۲۴۰۰ نامزد، موقعیتی استثنایی دارد اشاره کرد و افزود: پاسخگویی به این کار در چهارحوزه انتخابیه استان تهران یعنی تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس از بزرگترین چالشهای ما محسوب میبشود. به همین خاطر فقط برای تهران چهار کانال را راهاندازی میکنیم. راهکار فرد دیگر که برای تهران درنظر گرفتهایم آن است که به جای افراد، ائتلافها از زمانهای تبلیغاتی درنظر گرفته شده به تعداد نمایندگانشان منفعت گیری کنند. با وجود همه تدبیرها امیدواریم ظرفیت ما پاسخگوی نامزدها در تهران باشد که ناگزیر به صرف نظر از حوزه انتخابیه تهران نشویم.
رئیس صداوسیما با اشاره به افزایش کمّی و کیفی برنامههای عام انتخاباتی در شبکههای گوناگون سیما و صدا او گفت: به گفتن نمونه در معاونت سیاسی برنامههای «بالاتر»، «تصویب شد»، «فراکسیون شهدا» و «خاطرات نمایندگان» این شبها در حال پخش می باشند. در معاونت سیما رئالیتی شوی «کتاب قانون» از شبکه اول، «تقاطع» از شبکه چهار و «منطقه آزاد» از شبکه دو و این چنین برنامه «شش در دو» از رادیو تنها چند نمونه از برنامههای متنوعیاند که برای انتخابات تدارک دیده شدهاند. در شبکههای استانی نیز خاطرات چندهزار دستاندرکار برگزاری انتخابات از اقشار گوناگون مردمی در دورههای گوناگون انتخابات ثبت و ضبط شده که در قالب برنامههای کوتاهی پخش خواهد شد.
وی با اشاره به افتتاح رسمی کانالهای انتخاباتی در دهه فجر، خاطرنشان کرد: در روزهای آتی خبررسانی پرحجم، دقیق و کاملی انجام خواهد شد تا همه نامزدها با سازوکار مذکور آشنا شوند. یک وبگاه را معارفه کردیم که هرنامزد ثبتنام، وجهی را واریز و برای منفعت گیری از این ظرفیت اظهار آمادگی میکند. آیین نامه محتوایی تبلیغات که به تصویب ستاد انتخابات رسیده در اختیار نامزد قرار میگیرد و ضوابط فنی، شکلی، محتوایی و قانونی به خبر وی میرسد.کانال های انتخاباتی در استانهایی که کمتر از چهارحوزه انتخابیه داشتهاند افتتاح و پخش آزمایشی محتوای انتخاباتی از دوهفته قبل اغاز شده است. کانالهای محلی در زنجان، قزوین، ایلام، یزد، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد افتتاح شدهاند و بهمرور زمان در مابقی استانها نیز در حال انجام است. خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سمنان، قم، سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی هم طی دو سه روز آینده به این فهرست میپیوندند و در نهایت دهه مبارک فجر آیین رسمی افتتاح ۲۰۰ کانال انتخاباتی برگزار خواهد شد.
رئیس صداوسیما در جواب به این سوال که تکلیف افراد رد صلاحیت شدهای که در مرحله اعتراض می باشند چه میبشود؛ آیا فرصتی برای منفعت گیری از این امکان دارند، او گفت: بر پایه اظهار شورای نگهبان حتی تا یک روز قبل از اغاز تبلیغات نیز امکان تجدیدنظر هست. به این علت این زمان تا آخرین لحظه فراهم است و همه میتوانند ثبتنام و اظهار آمادگی کنند. اما در نهایت اگر فردی نتواند داخل عرصه بشود، مبلغی که واریز کرده می بود مسترد میبشود.درمورد هزینه تبلیغاتی درنظرگرفته شده برای ثبتنام، در تلاشیم عدل را مراعات کنیم. وجوه درنظر گرفته شده در حوزههای انتخابیه گوناگون، متفاوت است و از همه نامزدهایی که در یک حوزه می باشند به یک مقدار دریافت خواهد شد. قانون اجازه داده سازمان صداوسیما هزینه همه شده را از نامزدها دریافت کند. بااین حال هزینه اعلامی نسبتی با هزینه همه شده ندارد و یک مبلغ حداقلی را درنظر گرفتیم و امیدواریم همه بتوانند منفعت گیری کنند.
وی در آخر افزود: مراعات بیطرفی در انتخاباتی با ۱۲ هزار نامزد امری دشوار است. چندهزار ناظر خواهیم داشت که برمحتوای ویدئوهای تهیه شده نظارت میکنند تا از ابراز موارد احتمالی چون تعرض به افراد یا ادعاهای بیمبنا در تبلیغات گرفته بشود. خودمان را در معرض چالش قرار دادیم تا توانایی مردمیسازی و اجرای عدل در انتخابات را عملیاتی کنیم.
انتهای مطلب/
[ad_2]
منبع