[ad_1]
به نقل از خبرنگار فرهنگی ، نمایشگاه ملی رسانههای صوت و عکس فراگیر ایران که به نامِ مخفف «رصتا» زیاد تر شناخته میبشود سالِ قبل زمستان در نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار شد قرار است ساعت ۱۰ صبح روز ۱۰ دیماه این بار در مصلی تهران رسماً کار خود را اغاز کند و آنگونه که سعید مقیسه رئیس ساترا در نشست خبری امروز خود خبرداد روز ۱۳ دیماه ساعت ۱۵ با وجود مسئولان و صاحبان پلتفرمها نیز در آیین اختتامیهای به کار خود آخر خواهد داد.
سال قبل سکوهای دارای مجوز، شرکتهای مرتبط و قسمتهای مرتبط با صداوسیما وجود اشکار کردند و اما امسال این وجود پررنگتر و با رشد بیشتری همراه خواهد می بود. چرا که سعید مقیسه رئیس ساترا در این نشست خبری خبرداد: “از بین ۴۲۳ سکوی دارای مجوز که یقیناً بخشی حائز شرایط وجود در نمایشگاه نیستند، چون باید فعالیتشان یک حدی باشد که شرایط وجود را اشکار کنند. به همین خاطر تا بحال ۱۲۵ سکو ثبتنام کردهاند که قاعدتاً تا زمان برگزاری نمایشگاه بر این تعداد افزوده خواهد شد؛ یقیناً سال قبل تعداد کمتری وجود اشکار کردند.
به علاوه تقریباً ۸۰ شرکت مرتبط صوت و عکس فراگیر که فعالیت دارند و علاوه بر آن معاونتها و مراکز استانی صداوسیما و شرکتهای وابسته به رسانه ملی به همراه واحدهای ساترا در نمایشگاه حضار خواهند شد. ما زیاد تلاش کردیم این نمایشگاه موثر باشد و مرتبط با رسانههای صوت و عکس فراگیر در فضای مجازی و صنایع مرتبط انتخاب شوند.”
او در حالی به وجود پلتفرمها اشاره کرد که برخی از خبرنگاران این سوال را داشتند که آیا برخی از پلتفرمهای شناخته شدهتر هم در این نمایشگاه وجود دارند که مقیسه اینگونه جواب داد: خوشبختانه تعامل خوبی را با پلتفرمها و سکوهای نمایشی داریم و این تعامل خودش را در تعداد ثبتنامکنندگان و شرکتکنندگان در نمایشگاه هم مشخص می کند که تعداد بالایی دارند. اما هنگامی میگوییم سکوهای مهم یک سخن مبهم است چون از نظر تعداد محتوا عدهای مهم و از نظر مخاطبان و کاربران عده فرد دیگر مهم می باشند؛ این چنین از نظر مقدار منفعت گیری از رسانه و از نظر مقدار پهنای باند نیز عده فرد دیگر مهم محسوب خواهد شد. حتی از نظر تشکیل محتوا عدهای از رسانهها راهبردشان فراهم است اما مهم می باشند. با این حال اگر بخواهم نام ببرم نماوا و فیلمنت و تماشاخونه وجود دارند و فیلیمو تا الان ثبتنام نکرده است.
رئیس ساترا در ادامه درمورد اهداف این نمایشگاه سخن بگویید کرد و او گفت: “قسمت مهم اهداف ما تشکیل همگرایی و همافزایی بین فعالان حوزه سکوهای مجازی خواهد می بود. حمایتمادی و معنوی از رسانههای صوت و عکس فراگیر، تشکیل زمان برای گسترش رسانهها، برقراری ربط مخاطبان با مسئولان حوزه سکوهای خانگی، دریافت پیشنهادها و انتقادهای مخاطبان از جمله اهداف ما در این نمایشگاه است. در این اتفاقات پشتیبانیهای دولتی جلب میبشود، نظرهای تخصصی اهالی فرهنگ و هنر اراعه میبشود و فضایی برای تعامل بین نخبگان و فعالان حوزه با همکاران ما در ساترا شکل خواهد گرفت.
این چنین در این نمایشگاه بین خود سکوها انتقال توانایی رخ میدهد، از آخرین دستاوردهای حوزه رسانه خبررسانی انجام میگیرد، جریانسازی برای تشکیل محتوای سالم و ایمن شکل میگیرد تا فضای مجازی سالمتری داشته باشیم، فضای رقابتی سالم بین توزیعکنندگان خدمات در این حوزه خواهد می بود و افکار عمومی به حقوق خود به گفتن کاربر و خانوادهها آشنایی اشکار میکنند.”
یقیناً در کنار این اهداف و تعداد پلتفرمهای شرکتکننده به برنامههای جانبی دومین نمایشگاه رصتا هم اشاره شد. مقیسه در این باره او گفت: در کنار بازدید از این غرفهها، رویدادهایی هم برگزار میبشود. برنامههای جانبی مختلفی هم داریم. این چنین نشستهای تخصصی خواهیم داشت که از مباحث مربوط به افق تحول تا دیگر مباحث تخصصی را در بر میگیرد. کارگاه های آموزشی از دیگر قسمت های نمایشگاه خواهد می بود. برنامههای مجمع «رصتا» و او گفتوگوهای صنفی را هم خواهیم داشت که اغاز به کار این مجمع در نمایشگاه سال قبل می بود.
او در بینِ سوالات خبرنگاران به سؤالی از خبرنگار تسنیم درمورد قسمت بینالمللی نمایشگاه رصتا هم جواب داد. (آیا قرار است قسمت بینالمللی به رصتا اضافه بشود تا پلتفرمها و فعالان این صنعت زیاد تر با فضای رگولاتوری و تنظیمگری بینالمللی آشنا شوند؟) مقیسه به این سوال اینگونه جواب داد: این نمایشگاه به طور ثابت و دائمی هر چهارشنبه برقرار است اما یک نمایشگاه جامع سالانه با وجود همه صاحبان این صنعت و بازدید عموم خواهیم داشت که امسال دهم دیماه در مصلی تهران برگزار میبشود. ما امسال غرفه بینالمللی یا مدعو خارجی نداریم اما راجع به نوشته تنظیمگری بینالمللی و نوشته رگولاتوری رسانههای جهانی یک غرفه تعلق خواهیم داد تا درمورد این نوشته خوب پرداخته بشود. وجود میهمان خارجی شرایط خاص خودش را دارد و اصلاً باید ببینیم چه آوردهای دارد.
در این نشست خبری به دو اتفاق تازه در دومین نمایشگاه رصتا هم اشاره شد؛ به حرف های رئیس ساترا قرار است مرکز خدمات رسانه افتتاح بشود تا محلی باشد برای خدمات به بیشتر از ۴۰۰ سکو و رسانه دارای مجوز؛ این چنین همزمان با نمایشگاه جشنوارهای با گفتن جشنواره «رصتا» برگزار خواهد شد که برگزیدگان خود را با دقت به شاخصهای محتوایی، فنی و جانبی معارفه میکند. در واقع در این جشنواره، آثاری که برای گرفتن مجوز تشکیل و انتشار کردن، فرآیند ملزوم را طی کردهاند برای بهترین تاثییر از نظر شاخصهای سلامت محتوا انتخاب خواهد شد. این چنین سکویی که بهترین تعامل با مخاطب و تنوع را دارد، سکویی که خدمات فنی بهتری اراعه میدهد و بیشترین امنیت را دارد نیز انتخاب میبشود. برگزیده بعدی بهترین سکویی است که دارای شاخصی برای اعمال کنترل والدین و ردهبندی سنی باشد.
این چنین دو استودیوی رادیویی و تلویزیونی در نمایشگاه استقرار اشکار میکنند تا فرصتی برای مصاحبه مسئولان و غرفهداران و ذینفعان صنعت صوت و عکس فراگیر و صاحبان سکوها فراهم بشود. این چنین در استودیوی تلویزیونی علاوه بر یک برنامه مستمر به نام «صمیمانه» که ساترا در طول سال در دستور کار خود دارد در این استودیو همه غرفهداران و شرکتکنندگان وجود خواهند داشت و سکویشان را معارفه میکنند.
به حرف های مقیسه، یکی از دستاوردهای این نمایشگاه خصوصاً در قدم نخست که سال قبل برگزار شد همین تشکیل فضای تبلیغی و ترویجی برای سکوهای شبکه نمایشخانگی بوده است که جزو اهداف امسالِ نمایشگاه رصتا هم به حساب می اید.
این برگزیدگان در روز پانزدهم دیماه همزمان با برگزاری آیین اختتامیه دومین نمایشگاه رصتا معارفه و تشکر خواهند شد.
انتهای مطلب/
[ad_2]
منبع