[ad_1]
به گزارش غروب شهر
به گزارش خبرنگار فرهنگی ، علی تکروستا از جمله کارگردانانی است که در یکی دو سال تازه مستندهای بسیاری را تشکیل کرده و از این نظر چهره پرتلاشی به حساب می اید. او با مستند «آقا نعمت» در جشنواره سینما حقیقت وجود داشت و تحسین تعداد بسیاری از مخاطبان را برانگیخت. وی با این مستند متقاضی وجود در هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند شده است. این فیلم مستند ماجرای تلاش کارگردان و سوژه در شرایط سخت و دمای منفی ۲۵ درجه در قله دماوند است تا در اوج مشکلات، امید و انگیزه را برای مخاطب به عکس بکشد.
تکروستا ضمن اشاره به سوژه مستند خود او گفت: «آقا نعمت» اولین مستندی است که به دماوند پرداخته و برای اولین بار است که یک کارگردان با دوربینش به مرتفعترین قله ایران صعود و با همراهی سوژهاش از او تصویربرداری میکند.
او همین طور گفت: تشکیل این مستند در شرایط زیاد سختی انجام شد و برای فتح دماوند و همراهی با آقا نعمت باید در دمای منفی ۲۵ درجه سانتیگراد و در ارتفاع بیشتر از پنج هزار متری فیلمبرداری میکردیم. برهمین مبنا، از مدتی قبل بدنم را برای این شرایط آماده کردم و تمرینات بسیاری داشتم. نزدیک به هشت ماه طول کشید تا به این آمادگی برسم و از آن زمان به سپس می بود که برای همراهی با آقا نعمت مشکلی نداشتم.
این مستندساز درمورد روایت امید و انگیزه در مستند خود او گفت: با دقت به این که جامعه ما نیاز به انگیزه و امید دارد، به نظرم مستند آقا نعمت سوژه خوبی برای تحقق این نوشته است. دقت داشته باشید که آقا نعمت چالشهای بزرگی را در زندگیاش توانایی کرده می بود و با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم میکرد، اما هیچ زمان نومید نشد و برای تشکیل انگیزه و امید در درونش به کوهنوردی پرداخت. او تصمیم به کار بزرگی گرفته می بود و آنهم صعود به قله دماوند از ۴ جبهه در یک روز می بود. برهمین مبنا او را بهترین سوژه برای روایت امید دانستم و معتقدم این فیلم میتواند امید و انگیزه بسیاری را به جامعه ما تزریق کند.
تکروستا در جواب به سوالی درمورد این که نمایش مستندش از تلویزیون میتواند سوژه فیلمش را جهانی کند، اضافه کرد: به نظرم بهترین راه برای جهانی شدن «آقا نعمت» جشنوارههای خارجی است؛ چون خاستگاه تلویزیون مخاطبان داخلی است و کمتر مخاطب خارجی دارد؛ اگرچه احتمالا پخش این مستند از تلویزیون بتواند اسپانسرهایی را آماده کند تا آقا نعمت را پشتیبانی کنند تا بتواند رکوردش را در کتاب گینس ثبت کند و یا این که به او پشتیبانی کنند تا رکورد صعود به ۱۴ قله مرتفع دنیا را ثبت کند. این کارها نیازمند توان مالی بالایی است که به تنهایی از مسئولیت آقا نعمت خارج است. احتمالا نمایش مستند آقا نعمت از تلویزیون پشتیبانی کند تا حامیان دولتی یا اندوختهگذاران قسمت خصوصی به او دقت بیشتری کنند.
کارگردان مستند آقا نعمت اصرار کرد: پخش مستند از تلویزیون و به اختصاصی جشنواره تلویزیونی مستند میتواند یک نوع آشتی بین مخاطب جامعه و رسانه ملی باشد. من معتقدم سینمای مستند تا به امروز توانسته رسالت خود را در رسانه ملی نگه داری کند. مستند، متعلق به عموم مردم است و مربوط به قشر یا گروه خاصی نیست. با دقت به این که تلویزیون و جشنواره تلویزیونی مستند از وجهه عمومیتری برخوردار است، پخش مستند از این رسانه میتواند اتفاقات خوبی را در جهت ربطگیری مخاطب با رسانه ملی رقم بزند.
تک روستا درمورد جشنواره تلویزیونی مستند او گفت: یکی از نقاط قوت جشنواره تلویزیونی این است که توانسته در هر دوره تازه خود پرشورتر و با قوت بیشتری برگزار شود. به عبارت دیگر، هر چه قدر که از عمر این جشنواره میگذرد مستندسازان حرفهای بیشتری در آن وجود اشکار میکنند و آثار نیز نیرومندتر میشود. احتمالا بتوان او گفت که وجود مستندسازان حرفهای با فیلمهای سطح بالای خود یکی از ظرفیتهای بالفعل جشنواره است که به مرور زمان و با برگزاری دورههای تازه بالقوه میشود. از سویی دیگر، درنظرگیری حق پخش برای مستندسازانی که آثارشان به قسمت مسابقه راه اشکار کرده نقطه قوت دیگر جشنواره است. علاوه بر اینها، این اتفاقات زمان زیاد خوبی برای دیده شدن آثار مستندسازان است.
او درمورد دقت به مستندسازان شهرستانی در این چنین رویدادهایی او گفت: خوشبختانه در چند سال تازه اتفاقات خوبی در این عرصه رخ داده و شاهدیم که آرام آرام پای فیلمسازان شهرستانی به جشنوارهها باز شده است. به عبارت دیگر گستره جشنوارهها از مرکز و پایتخت فراتر رفته است. این اتفاق امر مبارکی است و پشتیبانی میکند از نقاط گوناگون سرزمین مستند ببینیم. از سویی دیگر با وجود مستندسازان جوان شهرستانی در جشنواره تلویزیونی مستند میتوانیم مستندهایی با فرهنگها و سنتهای گوناگون با لوکیشنهای گوناگون از سراسر ایران ببینیم که این نوشته جذابیت فیلمهای جشنواره را افزایش میدهد.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
غروب شهر
[ad_2]
منبع