[ad_1]
به گزارش غروب شهر
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، در علم اقتصاد و حوزه بازار برای هر شرایط واژهای تعریف شده است برای مثال رکود تورمی، بازار انتظار و واژههای دیگر، اما حالت امروز صنعت و بازار ماشین به طوری است که هیچ اسمی نمیتوان روی آن گذاشت و حتی نمیتوان به آن بی ارامش او گفت؛ زمان زمان نقض اظهارات مدیران دولتی توسط یکدیگر به کمتر از ۲۴ ساعت رسیده و عملا حالت به طوری شده که فعالان این حوزه و مردم عادی برای آمدن هر چه سریعتر مدیران و وزیر تازه دست به دعا برداشتند هر چند اگر جریان شهادت رئیس جمهور و تحول دولت پیش نمیآمد به طور حتم حالت به گونه فرد دیگر می بود و حداقل بازار این گونه رها نمیشد و مدیران دولتی مسئولیت پذیر بودند.
اغاز این تناقضها در ظاهر با اظهارات سخنگوی دولت می بود بهادری جهرمی خبرداد که واردات خودور کارکرده در همین دولت اغاز خواهد شد، اما آن طرف سید علی لطفی زاده مشاور و دستیار وزیر صمت شخصا و بدون هماهنگی با رئیس سازمان گسترش تجارت ثبت خواست واردات ماشینهای نو را مسدود کرد تا این سیگنال را به بازار بدهد که از واردات ماشین دست دوم خبری نیست. وزیر صمت هم در عکس العمل به این عمل او گفت که از کارهای دستیار خود خبر ندارد تا بدین گونه از پذیرفتن هرگونه مسئولتی شانه خالی کند.
در روزهای تازه سنگ اندازیها در مسیر واردات ماشین نو و کارکرده آنقدر زیاد شده که ضیغمی رئیس سازمان گسترش تجارت خبرداد که نمیتواند حتی به طور تقریبی زمان واردات اولین محموله ماشینهای کارکرده را گفتن کند.
پرده دوم ناهماهنگی ها به عدم تبعیت دو خودروساز بزرگ از سیاست های قیمت گذاری است. مدیرعامل سایپا در مجمع عمومی سهامداران از اخذ مجوز افزایش قیمت ماشینهای تازه از کمیته ماشین وزارتخانه خبر داد، اما با گذشت یک هفته از این خبر هیچ اتفاقی در قیمتها رخ نداده است.
پرده سوم رونمایی ریرا می بود مدیرعامل ایران ماشین خبرداد که قیمت این ماشین ۱ میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان خواهد می بود، اما در جلسه چهارشنبه هیئت دولت هنگامی در حیاط مجموعه ریاست جمهوری علی آبادی در حال معارفه این ماشین به مخبر سرپرست نهاد ریاست جمهوری می بود خبرداد که قیمت ریرا کمتر از یک میلیارد خواهد می بود و ساعتی ۲۰ عدد تشکیل خواهد شد.

پرده چهارم افزایش قیمت رسمی برخی محصولات ایران ماشین می بود. این شرکت برای اولین بار در یک مرحله قیمت برخی از ماشینهای خود را بیشتر از ۴۵ درصد افزایش داد؛ تا این مدت بازار به این قیمت تازه عکس العمل نشان نداده می بود که آقایی، سرپرست معاونت خودرویی وزارت صمت طی مصاحبهی اظهار کرد که مجوز هیچ افزایش قیمتی صادر نشده است.
به نظر میرسد با دقت به شرایط سیاسی سرزمین و قطعی بودن رفتن علی آبادی از وزارت صمت، مدیران ایران ماشین و سایپا فقط به فکر منافع مجموعه تحت مدیریت خود می باشند و دیگر به جستوجو ادامه سیاستهای وزارت صمت نیستند؛ متاسفانه این دو خودروساز بزرگ فقط سیاست خود را طی می کنند و به سیاست های وزارت صمت در قیمت گذاری ها بی دقت می باشند.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
غروب شهر
[ad_2]
منبع