[ad_1]
به گزارش غروب شهر
اراعه ماشین در بورس، یکی از راهکارهای وزارت صمت تحت هدایت فاطمیامین برای مدیریت بازار ماشین می بود. این مطرح در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ به اجرا درآمد که طی آن خودروسازان بزرگ و کوچک، محصولات سواری خود را در بورس اراعه کردند. با مخالفت شورای رقابت، اراعه ماشین در بورس بعد از مدتی متوقف شد. بعد از آن نیز تنها خودروهای تجاری اجازه اراعه در بورس را داشتند و اراعه خودروهای سواری در بورس متوقف شد. بااینحال به نظر میرسد که بار دیگر نوشته اراعه خودروهای سواری در بورس مورد دقت مدیران بورس و وزارت صنعت قرار گرفته است.
این چنین بخوانید: جزئیات اراعه کامیونت فورس در بورس کالا اظهار شد
چرا شورای رقابت با اراعه ماشین در بورس مخالفت کرد؟
«امیر طایفه ابراهیمی»، رئیس اداره میزهای صنعت و رتبهبندی ناشران در گفتگو با خبرگزاری ایلنا، از گمان اغاز مجدد اراعه ماشین در بورس خبر داد. به حرف های او، خودروسازان بزرگ محصولی برای اراعه در بورس ندارند و خودروهای مونتاژی که هماکنون خارج از چارچوب سامانه یکپارچه فروخته خواهد شد، در بورس اراعه خواهند شد. طی دوره اول اراعه خودروهای سواری در بورس، نزدیک به ۸۰ هزار دستگاه انواع خودروهای سواری توسط متقاضیان خریداری شدند. دلایلهای شورای رقابت برای مخالفت با ادامه این اراعه به شرح زیر می بود:
- ماشین نباید از سازوکار مزایده و اظهار بیشترین قیمت به دست مصرفکننده برسد.
- افزایش قیمت ماشین در بورس فارغ از نوع خودروی خرید وفروششده میتواند به بازار ماشین علامت دهد.
- چرا باید زیان شرکتهای خودروساز را مصرفکننده نهایی متحمل شود؟
به حرف های طایفه ابراهیمی، اراعه ماشین در بورس بخشی از پروسه حذف قیمتگذاری دستوری است. قیمتگذاری ماشین باید بر پایه تورم جاری صورت بگیرد و تعیین قیمت ماشین با تورم قبل برای طویل مدت صحیح نیست. به حرف های او، احتساب قیمت با تورم روز و یا این که خودروها بخواهند همانند دوره قبل از سال ۹۶ با قیمت حاشیه بازار اراعه شوند، میتواند ثمرات خوبی برای صنعت ماشین به همراه داشته باشد. رئیس اداره میزهای صنعت و رتبهبندی ناشران پافشاری کرد: «نوشته مهم این است که با اراعه در بورس یا اراعه با قیمت حاشیه بازار دست دلال از بازار ماشین مختصر میشود.»
دسته بندی مطالب
غروب شهر
[ad_2]