جوابیه بهمن موتور به یک گزارش_غروب شهر

[ad_1]
به گزارش غروب شهر

به گزارش خبرگزاری برنا، بهمن موتور در جواب به گزارش خبرگزاری برنا با گفتن «اشتهای آخر ناپذیر مدیران ماشین و بهمن موتور» جوابیه ای صادر کرد.

متن این جوابیه به شرح ذیل است:

۱-نگاهی مجدد به فهرست ارزبران در گزارش گمرک ایران مشخص می کند که شرکت‌های مونتاژکار خودرویی در ۱۴۰۲ بالغ بر سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار ارز گرفته‌اند که نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش چشمگیری یافته است. مسئله قابل دقت وجود پررنگ شرکت‌های مونتاژکار خودرویی در این فهرست است. بر این مبنا شرکت صنایع خودروسازی مدیران در سال قبل بالغ بر یک میلیارد دلار ارز دریافت کرده که نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش ۸۹ درصدی را مشخص می کند. این چنین شرکت کرمان موتور ۷۴۷ میلیون و ۹۱۲ هزار دلار ارز دریافت کرده که نسبت به سال ۱۴۰۱ بیانگر رشد ۷۵ درصدی است. شرکت کوروش موتور آریا ۶۳۴ میلیون و ۴۸۱ هزار دلار ارز گرفته که افزایش ۵۷ درصدی را مشخص می کند. شرکت بهمن موتور ۳۹۳ میلیون و ۷۹۵ هزار دلار ارز دریافت کرده که در قیاس با سال ۱۴۰۱ بیانگر افزایش ۳۷ درصدی است. مجتمع صنعتی آرین پارس موتور ۲۷۵ میلیون و ۴۴۴ هزار دلار ارز دریافت کرده که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۷۸ درصدی را مشخص می کند. صنایع اتومبیل سازی فردا نیز ۱۱۱ میلیون و ۴۷۹ هزار دلار ارز دریافت کرده که در قیاس با سال ۱۴۰۱ افزایش هشت درصدی داشت. در سال ۱۴۰۲ به مقدار هشت میلیارد و ۳۸۰ میلیون دلار اجزاء و قطعات ماشین و موتورسیکلت از گمرکات ترخیص و داخل سرزمین شد. این مقدار به لحاظ قیمت ۳۲ و ۶۹ صدم درصد نسبت به زمان شبیه سال ۱۴۰۱ رشد داشته است. درخصوص عمده‌ترین شرکت‌های واردکننده اجزاء و قطعات ماشین در سال ۱۴۰۲ صنایع خودروسازی مدیران با ۱۳ درصد، کرمان موتور با ۹ و ۶۵ صدم درصد و کوروش موتور آریا با پنج و ۳۵ صدم درصد از قیمت کل واردات اجزاء و قطعات ماشین، بیشترین مقدار را به خود تعلق دادند.

۲-با لیاقت می بود نویسنده گزارش این سوال را نقل می‌کرد که ارز تعلق یافته به این شرکت‌ها کجا‌ها هزینه شده است و چطور؟ سوال دیگر این است که آیا این ارزدهی تبدیل تحکیم تشکیل و اشتغال جامعه شده است یا فقط به خریداری محصولی در کشوری دیگر و فروش آن در سرزمین مبدا تعلق یافته است؟ آیا این ارز به خصوص در صنایع جنجالی ایران همانند خودروسازی ها، فقط به خرید یا مونتاژ بدون قیمت افزوده قابل ذکری منتهی شده است یا به «جهش تشکیل» و «شراکت مردم» از طریق اشتغال و نوآوری و کارآفرینی نیز منجر شده است؟ یک مثال در این باره خالی از لطف نیست. رتبه بیستم فهرست ارزبران گمرک، صنایع قطعه‌سازی «کروز» را معارفه می‌کند که در سال ۱۴۰۲ بیشتر از ۳۰۱میلیون دلار ارز دریافتی به نام آن به ثبت رسیده است. مسئله قابل دقت این است که در قیاس با سال ۱۴۰۱، شرکت کروز کمتر از نیم درصد رشد ارزبری داشته است (۴۵ صدم درصد). مسئله دیگر این است بر پایه اظهارات مسئولان کروز، این شرکت در روبه رو ۳۰۱ میلیون دلار دریافتی، قطعات بالغ بر ۹۰۰ هزار تا یک میلیون خودروی ایران ماشین و سایپا را تامین کرده است که جزو ارزبری‌های ایران ماشین و سایپا به شمار می‌آید. این چنین کروز در رویکردی تحولی توانسته است ۱۴ هزار نفر را مستقیما و ۲۰ هزار نفر را به طور غیرمستقیم در زنجیره تامین مشغول به کار کند که یقیناً گزارش برنا به این موارد نمی‌پردازد.

۳-این رسانه نوشته است: «بعد از مدیران ماشین، گروه بهمن و کرمان موتور قرار دارند تا از لیست ۱۲۰ شرکت اظهار شده از سوی گمرک خودروساز‌های مونتاژ کار بیشترین سهم را در کالا‌های مانده در گمرک داشته باشند.» اینطور نیست. در واقع و بر پایه جدول انتشاری که مورد استناد آن رسانه است، ابتدا، مدیران ماشین با قیمت دلاری ۱۰۱ میلیون و ۹۰۴ هزار و ۲۵ دلار در صدر فهرست دارنده کالا‌های مانده در گمرک قرار دارد و سایت برنا در ردیف چهارم نیز، نام مدیران ماشین را مجدد با رقمی متفاوت آورده و رقم قیمت دلاری ۹ میلیون و ۷۴۱ هزار و ۸۴۶ دلار را درج کرده است. (۲ ردیف از ۴ ردیف جدول را به مدیران ماشین تعلق داده است) سپس، کرمان موتور و نه بهمن؛ آنگونه که در گزارش ادعا شده است با ۵۹ میلیون و ۶۶۹ هزار و ۵۴۹ دلار است. در ردیف سوم با تفاوت فاحش، بهمن موتور آمده که سهم کالا‌های مانده آن در گمرک، ۱۰ میلیون و ۷۳۹ هزار و ۳۱۸ دلار ذکر شده است. یعنی از کل فهرست حدودا ۱۸۲ میلیون دلاری سه خودروساز، سهم بهمن موتور چیزی کمتر از ۱۱ میلیون دلار است. 

در فهرست ارزبران گمرک نیز، ابتدا مدیران ماشین در رده پنجم ارزبری سرزمین، سپس کرمان موتور در رده هشتم ارزبران جای گرفته، سپس کورش موتور آریا که باز هم زیرمجموعه مدیران ماشین است در رده نهم و سپس، بهمن موتور در رده سیزدهم منتفعان از ارز قرار دارد. شرکت قطعه ساز کروز نیز که از آن نام برده شده با اختلاف قابل احتیاط از چندین سپس در رده بیستم قرار دارد.

۴-در این نوشته ادعا شده است که «ماشین ساز بعدی در جدول کرمان موتور است، اما با تجه {دقت} به این که چند زیر مجموعه گروه بهمن اعم از کروز و دیزل {به گمان زیاد منظور نویسنده، بهمن دیزل است نه ایران ماشین دیزل} هم در این جایگاه قرار دارند بعد به طورکلی در جدول ارزبری سال قبل بعد از مدیران، بهمن ماشین با رقمی نزدیک به ۱ میلیارد دلار قرار دارد.»، اما حقیقت و آمار انتشاری از سوی گمرک مشخص می کند که این رقم صحیح نیست، چون مجموع ارز دریافتی بهمن موتور، کروز و بهمن دیزل در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۸۶۶ میلیون و ۵۶۰ هزار و ۴۸۱ دلار است. اگر دقیق‌تر باشیم باید بگوییم از این هم کمتر و نزدیک به ۵۶۵ میلیون دلار است نه یک میلیارد ادعایی؛ چرا؟ چون شرکت قطعه ساز کروز در روبه رو ۳۰۱ میلیون دلار دریافتی، قطعات بالغ بر ۹۰۰ هزار خودروی ایران ماشین و سایپا را تامین کرده است که جزو ارزبری‌های ایران ماشین و سایپا به شمار می‌آید. اگر مقداری فنی به نوشته نگاه کنیم فهمید می‌شویم شرکت بهمن دیزل ماشین‌های کامیونت، کامیون، تریلی و مینی بوس تشکیل می‌کند و جمع کردن رقم ارز مصرفی این شرکت با بهمن موتور و قیاس آن با شرکت‌های مدیران ماشین که فقط خودروی سواری و کرمان موتور که خودروی سواری و وانت تشکیل می‌کند صحیح نیست؛ لذا قیاس صرف بهمن موتور که خودروی سواری و وانت تشکیل می‌کند با شرکت‌های کرمان موتور و مدیران صحیح است که اعداد ارز دریافتی این شرکت‌ها گویای واقعیتی اجتناب نا پذیر می‌باشد. یعنی قیاس ارز مصرفی کمتر از ۴۰۰ میلیون دلاری بهمن موتور با کرمان موتور نزدیک به ۷۵۰ میلیون دلار و مدیران ماشین بیشتر از ۱.۶ میلیارد دلار.۵-نویسنده، گویا فهمید نشده است که بهمن دیزل به نسبت ۱۴۰۱ ارزبری منفی داشته است یعنی به نسبت ۱۴۰۱ از ارز کمتری بهرمند شده و صنایع تولیدی کروز نیز در قیاس با سال ۱۴۰۱ کمتر از نیم درصد و دقیق‌تر بنویسیم؛ ۴۵ صدم درصد افزایش ارزبری داشته است.

۶-مساله‌ای که باز هم بدون مطالعه کافی از سوی آن رسانه تبدیل به شبهه شده این نوشته ادعایی است که «بهمن موتور با تاخیر ۶ ماهه تحویل ماشین در صدر جدول مقدار نارضایتی قرار دارد»، اما حقیقت چیست؟ به جرات باید او گفت که هیچ بدعهدی و تقصیری از سوی شرکت بهمن موتور نبوده است.

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی،اجتماعی و تکنولوژی، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ایران وجهان را در وب سایت غروب شهر دنبال کنید.

۷-بازدید‌ها به آشکاری مشخص می کند که تشکیل تقاضا به نزدیک به یک سال پیش و متقاضیان مرحله اول سامانه یکپارچه بازمی‌گردد که به‌رغم اظهار این شرکت مبنی بر ناتوانی در تحویل این چنین تقاضای بالایی، وزارت صمت به پرداخت ارز مورد نیاز بهمن موتور برای تحویل ماشین‌های ثبت‌نامی متعهد شد. اما قولهای وزارت صمت محقق نشد و به همین علت بهمن موتور موفق نشد قطعات CKD ملزوم را در موعد مقرر داخل کند و ماشین‌ها را تحویل مشتریان دهد. این شرکت اصرار می‌کند که تقاضای ایجادشده، از سوی گروه بهمن نبوده، چون زمان ثبت‌نام متقاضیان در سامانه یکپارچه، هیچ پولی به حساب بهمن موتور واریز نشده است و به این علت بهمن موتور نیز هیچ تعهدی در روبه رو متقاضیان سامانه یکپارچه ندارد.

۸-نزدیک به چهار ماه پیش نیز در حاشیه نمایشگاه ماشین شهر آفتاب، بیوک علیمرادلو، مدیرعامل اسبق گروه بهمن، خبرداد: با وجود نیاز ۱.۵ میلیارد دلاری شرکت بهمن موتور به ارز در سال جاری (۱۴۰۲)، تنها ۵۰۰ میلیون دلار آن تامین شد که همین نوشته علت تاخیر در تحویل ماشین‌های ثبت‌نامی است. در واقع، وزارت صمت بدون مشورت با خودروسازان، تیراژ تشکیل را اشکار کرد ولی ارز ملزوم را برای تخصیص به تشکیل نداد، به این علت تقصیر کار خودروساز نیست. این در حالی است که در آخر همان سال ۱۴۰۲ رئیس کل بانک مرکزی ضمن اشاره به این که هیچگونه مشکلی برای تامین ارز وجود ندارد، چشم انداز حالت ارزی سرزمین برای آخر سال و سال آینده (۱۴۰۳) را زیاد مثبت توصیف کرده می بود. پیش‌تر از آن در زمان ثبت‌نام از متقاضیان در اسفند ماه ۱۴۰۱، شرکت بهمن‌موتور نسبت به اظهار ظرفیت قابل اراعه و شراکت در این مطرح بر پایه توان تشکیل و برنامه ریزی فراهم قطعات منفصله عمل کرد؛ اما علیرغم اظهار قبلی این شرکت در بهمن ماه ۱۴۰۱ و فروردیـن ماه ۱۴۰۲، وزارت صـمت نسبـت بـه اظهار نزدیک به ۴۸ هزار نفر متقاضیان در قالب لیست انتظار با نوبت‌های اعلامی تا آخر سال ۱۴۰۲ عمل کرد؛ نزدیک به پنج برابر ظرفیت تشکیل اظهار شده از سوی شرکت!

 

 

انتهای مطلب/ 

دسته بندی مطالب
غروب شهر

خبرهای ورزشی

اخبار پزشکی

اخبار اقتصادی

اخبار فرهنگی

اخبار کسب وکار

اخبار فناوری

[ad_2]

منبع