[ad_1]
به گزارش غروب شهر
به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا سرانجام بعد از کش و قوسهای زیاد عراق پذیرفت که به زمان ۲۰ روز هواپیماهای تایپ MD در فرودگاههای این سرزمین رفت و آمد داشته باشند این درحالیست که از ۱۱ ماه قبل فرود این مدل هواپیماها ممنوع به دلایل ایمنی ممنوع شده می بود. مطرح این نوشته و استدلال عراقیها در خصوص امنیت جهت شد که این سوال نقل شود آیا استانداردهای هوایی ایران با عراق تفاوت دارد؟ آیا یک استاندارد بین المللی تحت نظارت یافا سازمان بین المللی هوانوردی وجود ندارد؟ اگر مشکل امنیت پرواز است بعد بر چه مبنا عراق قبول کرد که پروازهای این تایپ هواپیماها مجدد برقرار شود.
سید احمد علوی کارشناس اقتصاد هوایی در او گفتوگو با خبرنگار اقتصادی برنا در خصوص این سوالات او گفت: برای جواب به این سوالها ابتدا باید فارغ از مسائل سیاسی و امنیتی سه نوشته را مورد بازدید قرار دهیم. نوشته اول حالت فنی و عملیاتی بوئینگ MD، نوشته دوم شرایط جوی سرزمین عراق و در اخر ظرفیتها و محدودیتهای فرودگاه نجف در ایام اربعین.
او همین طور گفت: برای بازدید نوشته اول، ابدا ویژگیهای فنی این هواپیما را باید در نظر گرفت؛ این هواپیما محصول شرکت MCDONNELL DOUGLAS است که سپسها با شرکت بوئینگ ادغام شد و این نوع هواپیما به بوئینگ MD معروف شد. اکنون این هواپیما با وجود سن نسبتا بالا در مدلهای Md۸۱-MD۸۲-|MD۸۳ در ایرلاینهای گوناگون ایرانی فعال است. این هواپیما دارای دو موتور چسبیده به انتهای هواپیما و حداکثر ظرفیت ۱۷۰ مسافر دارد.
|
مدل هواپیما |
سابقه ایمنی جهانی |
نرخ سوانح (تقریبی) |
نکات مهم امنیتی |
|
MD-82 |
متوسط |
نزدیک به ۰.۲۷ حادثه در هر میلیون پرواز |
طراحی قدیمی، سیستم آنالوگ، حساس به گرما |
|
ایرباس A320 |
زیاد خوب |
نزدیک به ۰.۰۸ حادثه در هر میلیون پرواز |
سیستم Fly-by-Wire، کنترل دیجیتال، محبوب در جهان |
|
بوئینگ ۷۳۷ NG |
خوب |
نزدیک به ۰.۱۳ حادثه در هر میلیون پرواز |
طراحی مدرنتر، موتورهای کارآمد، کارکرد پایدار |
در اوائل دهه ۹۰ شمسی بعد از ممنوعیت پرواز هواپیماهای توپولوف ۱۵۴ روسی و بازنشستگی هواپیماهای بوئینگ ۷۲۷ که هر دو آنها دارای سه موتور جت بودند، هواپیماهای بوئینگ MD جانشین آنها در ناوگان هواپیماهای مسافربری ایران شد.
وی در خصوص محدودیتهای این مدل از هواپیماها او گفت: به علت نوع طراحی این هواپیما که موتورهای آن در تکه عقب و چسبیده به هواپیماست، در هوای گرم نمی توانند کارکرد مساعد داشته باشند، چون دمای بالای هوا علتانبساط هوا و افت سختی آن میشود و امکان مکش هوا به داخل موتور جت این هواپیما مخصوصا برای موقعیت خاص موتور آن و پرتاب هوا به بیرون، که علتشتاب و شدت هوایپما به اختصاصی به زمان برخاستن هواپیماست، کم میشود، در واقع این هواپیما نمیتواند در هوای گرم عمکرد مناسبی داشته باشد.
ایرلاینهای ایرانی دارای هواپیماهای MD (مدلهای ۸۱ تا ۸۸):
|
ایرلاین |
مدلهای MD حاضر |
تعداد تقریبی |
|
ایران ایرتور |
MD-82، MD-83 |
۷ فروند |
|
زاگرس ایر |
MD-82، MD-83 |
۹ فروند |
|
آتا ایر |
MD-83 |
۶ فروند |
|
کیش ایر |
MD-82، MD-83 |
۴ فروند |
|
تابان ایر |
MD-88 |
۵ فروند |
|
کاسپین ایر |
MD-81، MD-83 |
۶ فروند |
|
ایران ایر |
MD-82 |
۱ فروند |
نوشته دوم که حائز اهمیت است، در تابستان به علت همین نوشته افت سختی و چگالی هوا، جهت ایمنی پرواز از ۷۰ درصد ظرفیت مسافری هواپیما منفعت گیری میشود، با دقت به این که ظرفیت این هواپیما ۱۷۰ نفر است، در شرایط هوای گرم تابستان فقط ۱۰۰ تا ۱۲۰ صندلی آن به دلایل ایمنی و در جهت افت وزن هواپیما منفعت گیری میشود. در نهایت منفعت گیری از این هواپیما جهت حمل و نقل مسافر در این شرایط فاقد صرفه اقتصادی برای ایرلاین است.
علوی افزود: نوشته سوم نوشته فنی ظرفیتها و محدودیتهای فرودگاههای عراق است. در سالهای تازه، بهاختصاصی در ایام اربعین، سرزمین عراق به علت نگرانیهای ایمنی و گرمای شدید، اجازه پرواز هواپیماهای MD را نداده است. علت مهم آن علاوه بر شرایط جوی و موضوعات فنی ریسک عملیاتی این هواپیما در ترافیک سنگین هوایی فرودگاه نجف در ایام اربعین سید الشهدا (ع) و این چنین محدودیتهای فنی (از جمله کوتاهی طول باند) فرودگاه نجف است. این پرنده در هوای گرم ۵۰ درجه سانتیگراد برای برخاستن به طول باند زیاد تر نیاز دارد و فرودگاه نجف با باند مختصر ۳۰۰۰ متری برای برخاستن این هواپیما اصلا مناسب نیست، اکنون فکر کنید در صورت ابراز مشکل برای این پرنده با دقت به ترافیک پروازی فرودگاه نجف در این ایام، امکان پذیر اختلال زیاد بسیاری برای ورود و خروج دیگر پروازها تشکیل کند.
این کارشناس صنعت هوایی با تشریح مشخصات فرودگاه نجف او گفت: فرودگاه بینالمللی نجف (Al Najaf International Airport) یکی از با اهمیت ترین فرودگاههای عراق، بهاختصاصی برای زائران، آن هم در ایام زیارتی اربعین سید الشهدا (ع) است. این فرودگاه با کد یاتا (IATA): NJF وکد ایکائو (ICAO): ORNI دارای یک باند به طول ۳ هزار متر و عرض ۴۵ متر است و برای هواپیماهای پهن پیکر و باریک پیکر مناسب است مقدار پذیرفتن مسافر آن سالانه ۳ میلیون نفر و توانایی حمایتاز ۱۲ هزار پرواز در سال را دارد و اکنون به ۵۰ مقصد داخلی و خارجی پرواز دارد.
|
فرودگاه |
سرزمین |
تعداد باند |
طول باند مهم (متر) |
عرض باند (متر) |
نوع سطح |
هواپیماهای قابل پذیرفتن |
|
نجف (NJF) |
عراق |
۱ |
۳۰۰۰ |
۴۵ |
آسفالت |
باریکپیکر و پهنپیکر سبک |
|
مهرآباد (THR) |
ایران |
۲ (موازی) |
۴۰۴۱ و ۳۹۹۶ |
۶۰ و ۴۵ |
آسفالت |
پهنپیکر، نظامی، VIP |
|
اصفهان (IFN) |
ایران |
۱ |
۴۳۹۴ |
۴۵ |
آسفالت |
باریکپیکر و پهنپیکر |
|
تبریز (TBZ) |
ایران |
۱ |
۳۶۶۳ |
۴۵ |
آسفالت |
باریکپیکر |
|
بغداد (BGW) |
عراق |
۲ |
۴۰۰۰ و ۳۳۰۱ |
۶۰ |
آسفالت |
پهنپیکر، نظامی، VIP |
وی تصریح کرد:ایمنی یک هواپیما فقط به مدل و سن آن نیست بلکه عواملی همانند خلبان، شرایط محیطی و کیفیت عملیات زمینی نقش مهمی دارند حتی هواپیمای قدیمی همانند MD اگر بهخوبی نگهداری شوند و همه مولفههای یاد شده را مراعات کنند میتوانند پروازهای امنی داشته باشند.
علوی در آخر تصریح کرد: با دقت به شرای آب و هوا معدتل در اکثر نقاط سرزمین این هواپیماها با مراعات شرایط ایمنی میتوانند پرواز داشته باشند، اما با دقت به سن بالا و افتقطعات آن ایرلاینهای ایرانی ناچار می باشند در آینده نزدیک این مدل از هواپیماها را از خط پروازی خارج کنند.
|
ویژگیها |
MD-82 |
ایرباس A320 |
بوئینگ ۷۳۷ (NG) |
|
ظرفیت مسافر |
۱۵۵–۱۷۲ نفر |
۱۵۰–۱۸۰ نفر |
۱۲۶–۱۸۹ نفر |
|
طول بدنه |
۴۵.۱ متر |
۳۷.۵۷ متر |
۳۹.۵ متر |
|
فاصله نوک بالها |
۳۲.۸ متر |
۳۵.۸ متر |
۳۵.۸ متر |
|
برد پروازی |
۳,۴۷۶ کیلومتر |
۶,۱۰۰ کیلومتر |
۵,۷۶۵ کیلومتر |
|
شدت کروز |
۹۲۵ کیلومتر/ساعت |
۸۷۰ کیلومتر/ساعت |
۸۵۰–۸۷۶ کیلومتر/ساعت |
|
موتور |
۲× JT8D-217 توربوفن |
۲× CFM56 یا V2500 توربوفن |
۲× CFM56 توربوفن |
|
مصرف سوخت |
نسبتاً بالا |
بهینهتر |
بهینه |
|
کارکرد در گرمای بالا |
ضعیفتر |
مناسب |
مناسب |
|
سیستم ناوبری |
آنالوگ |
دیجیتال (Fly-by-wire) |
دیجیتال |
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
غروب شهر
[ad_2]
منبع