[ad_1]
به گزارش غروب شهر
به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا، «عشق ابدی» برنامهای است که در یوتیوب با وجود دختران و پسران جوان با مقصد اشکار کردن شریک عاطفی پخش میشود. در این برنامه پسران و دختران در زمان کوتاهی باهمدیگر آشنا خواهد شد که این انتخابها در زیاد تر اوقات با دقت ملاک ظاهری صورت میگیرد که نوشته علتمیشود که جوان ونوجوانان از معیارهایی همانند حرکت و شخصیت فرد روبه رو غفلت کنند و به معیارهای ظاهری دقت کنند.
این چنین این برنامه در یوتیوب بازدید میلیونی دارد که یوتیوب مبلغی به آنها میدهد که باتوجه به تعداد بازدید این برنامه میلیاردها به جیب میزنند.
این برنامه با اطلاعات و به نمایش گذاشتن روابط مختصر زمان علتتغیر معیارها و انحراف در برقراری ربط میشود چراکه با فرهنگ و متدهای علمی روانشنالسی خانواده و زوج درمانی مغایرت دارد.
علیرضا مرتضوی، روانشناس، در او مباحثه با خبرنگار برنا درمورد برنامههایی که خارج از سرزمین با محوریت زوجیابی از جمله «عشق ابدی» ساخته خواهد شد، اظهار کرد:برنامه «عشق ابدی» در فضای مجازی جستوجو میشود و تعداد بسیاری از مخاطبان در جریان آن قرار گرفتهاند. رسانه سه کارکرد مهم دارد؛ نخستین کارکرد، تشکیل سرگرمی برای مخاطب است. دومین کارکرد، آگاهیبخشی و انتقال دانش از طریق رسانهها است. اما سومین و با اهمیت ترین نقش رسانه، فرهنگسازی شناختی و رفتاری است؛ بهطوری که رسانه میتواند هم در باورهای مخاطب تاثییر بگذارد و هم حرکت او را تحت تأثیر قرار دهد.
او گفت: رسانههای جمعی از جمله رادیو، تلویزیون و فضای مجازی از ابتدا نقش مستقیمی در شکلدهی به سلیقههای موسیقایی، سینمایی و انیمیشنی مخاطبان داشتهاند. قسمت عمدهای از فرهنگسازی شناختی و رفتاری از همین طریق شکل میگیرد. برنامه «عشق ابدی» و برنامههای شبیه آن بدون تردید بر ساختار فکری، ذهنی و رفتاری مخاطب تأثیرگذارند.
مرتضوی در تحلیل این برنامه و جواب به این سوال که این چنین برنامهای چه نوع فرهنگسازی فکری، ذهنی و رفتاری تشکیل میکند؟ فرمود: هنگامی فردی تصمیم به ورود به یک رابطه عاطفی میگیرد، طبق معمولً باید از مرحله های ابتدایی، نظیر شناخت و او مباحثه اغاز کند. اما در این برنامه، رفتارهایی نمایش داده میشود که اختصاصی مرحله های انتهایی رابطهاند؛ همانند شوخیهای کلامی، تماسهای بدنی و روابط خصوصی و جنسی. این در حالی است که برنامه مذکور در حال ترویج نحوه فکر و رفتارهایی است که نه با اصول علمی و نه با عرف جامعه همخوانی ندارد.
او همین طور گفت: در این برنامه مشاهده میشود که افراد بهراحتی با یکدیگر ربط برقرار میکنند و حتی زوجها تحول میکنند؛ بهطوری که روابط به شکلهای سهتایی و چهارتایی درمیآید. این در حالی است که حتی در منبع های تخصصی زوجدرمانی در غرب نیز این چنین ساختاری پیشنهاد نمیشود. در واقع، انتخاب شریک عاطفی نیازمند نوعی پیشآگاهی است که باید بدون روابط نزدیک و جنسی شکل بگیرد. اما این برنامه از همان ابتدا حریمهای بدنی و فکری را نادیده میگیرد.
مرتضوی افزود: این برنامه با وجود آنکه جنبه سرگرمی دارد و مخاطب را جذب میکند، اما این سرگرمی به قیمت بیقیمت کردن ساختار فکری و رفتاری جوانان همه میشود. در حالی که در مشاورههای پیش از ازدواج، بیشتر از ۳۰ تست روانشناختی از زوجین گرفته میشود تا شناخت بهتری نسبت به یکدیگر اشکار کنند، اما در این برنامه، مخاطب با سرگرمی جذب میشود و سپس افکاری القا میشود که با معیارهای رسمی، اخلاقی و علمی در عرصه انتخاب همسر همخوانی ندارد.
وی در جواب به این سوال که چرا برخی نوجوانان و جوانان تا این اندازه جذب این چنین برنامههایی خواهد شد؟ او گفت: این برنامه از فرم موسیقیایی، نوع پوشش و برهنگی برای جذابیت منفعت گیری میکند. برهنگی در این فضا زیاد مشهود است؛ بهطوری که در بخشی از برنامه، پسران لباس خود را درمیآورند و دختران بدن آنها را لمس میکنند تا شریک عاطفی خود را انتخاب کنند. این نگاه زیاد تر مبتنی بر سرگرمی و تحریک جنسی است تا انتخاب عقلانی و عاطفی.
مرتضوی پافشاری کرد: تأثیرگذاری این چنین محتوایی بستگی مستقیمی به قوت بازدارندگی اضطراب و فکری افراد دارد. افرادی که قیمتهای روشنتری در زندگی دارند و بر پایه آنها تصمیم میگیرند، راحتتر میتوانند از این نوع محتوا فاصله بگیرند. اما افرادی که در این عرصه دچار ابهام می باشند، زیاد تر در معرض تأثیرپذیری قرار میگیرند.
این روانشناس در آخر با اشاره به مقصد نهان ساخت این چنین برنامههایی برای مخاطب ایرانی او گفت: به نظر من، مقصد مهم این برنامهها بازتعریف قیمتهای رفتاری و شناختی است. هویت اسلامی، ایرانی و مفهوم خانواده مقصد مهم این برنامهها است؛ آنها میخواهند نهاد خانواده را در ایران تضعیف کنند. هنگامی ملاک انتخاب همسر، فقطً ظاهر و جذابیت لحظهای باشد، هویت مادری، پدری و خانواده زیر سوال میرود و در عوض، هویتهای جنسی و شهوانی به گفتن معیار راه اندازی خانواده معارفه میشود. همان گونه که پیشتر افرادی همانند ساسی مانکن نیز این چنین هویتسازیهایی را ترویج کردهاند. در برنامه «عشق ابدی» هم برتری با ظواهر است، نه شخصیت، و این دقیقاً با فرهنگ ایرانی، مبانی دینی و متدهای علمی در تضاد است.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
غروب شهر
[ad_2]
منبع