[ad_1]
به گزارش غروب شهر
محمد جعفری معاون پرورشبدنی و سلامت وزارت آموزشوپرورش ضمن بازدید از خبرگزاری برنا در او گفت و گو با خبرنگار اجتماعی درمورد کارکرد دانشآموزان ایرانی در المپیک صربستان اظهار کرد:دانشآموزان ما موفق شدند ۸۶ مدال رنگارنگ شامل ۲۹ طلا، ۲۸ نقره و ۲۹ برنز در این المپیک کسب کنند. یقیناً دانشآموزانی هم بودند که لیاقت دریافت مدال را داشتند اما شرایط مسابقه این اجازه را نداد.
وی با گفتن این که آموزشوپرورش در همکاری با وزارت ورزش و فدراسیونها برنامههایی برای حمایتاز این دانشآموزان دارد، افزود:در قدم نخست، در حال برنامهریزی برای برگزاری جشن تشکر درخور شأن این قهرمانان هستیم. این چنین این دانشآموزان اکنون دارای شناسنامه ورزشی می باشند و فدراسیونها باید از ظرفیت فدراسیون ورزش دانشآموزی برای منفعت گیری از این استعدادها منفعت ببرند. ما این افراد را در رشتههای گوناگون شناسایی و به فدراسیونها معارفه کردهایم و باید از آنها در ردههای سنی نوجوانان و جوانان منفعت گیری شود.
جعفری پافشاری کرد:این دانشآموزان بهنوعی یک بانک قوی از توانایی های ورزشی سرزمین می باشند. در آینده نیز مسابقات بینالمللی در ردههای سنی گوناگون برگزار خواهد شد. برای مثال، این دوره از المپیک مخصوص زیر ۱۵ سال می بود و در آینده المپیک زیر ۱۸ سال نیز برگزار خواهد شد. این چنین برخی رشتهها نظیر فوتسال و والیبال در این دوره وجود نداشتند که در دورههای سپس اضافه خواهند شد. شرکتکنندگان جاری در صورت ثبت رکورد و جلب نظر مربیان میتوانند مجدداً به گفتن ورزشکار ملی انتخاب شوند.
دو مسیر برای استعدادیابی دانشآموزی
معاون پرورشبدنی و سلامت وزارت آموزشوپرورش درمورد روال استعدادیابی گفت:ما دو مسیر اشکار برای استعدادیابی داریم. نخست این که ۳۳ هزار معلم پرورشبدنی در سرزمین داریم که با اغاز سال تحصیلی، شناسایی استعدادها در کنار آموزش درس پرورشبدنی جزو برنامههای مهم آنها قرار خواهد گرفت. این معلمان میتوانند طی ساعات درسی در پایهها و دورههای گوناگون استعدادها را شناسایی کنند. این چنین مسابقات درونمدرسهای یا همان المپیک درونمدرسهای نیز فضا را برای کشف استعدادها فراهم میکند.»
او همین طور گفت:بعد از مسابقات درونمدرسهای، دانشآموزان داخل رقابتهای منطقهای، استانی و در نهایت ملی خواهد شد. در این روال، تیمهای فنی رشتههای گوناگون به برسی دقیق استعدادها میپردازند.
جعفری مسیر دوم استعدادیابی را کانونهای ورزشی دانست و گفت:ما کانونهای ورزشی درونمدرسهای و برونمدرسهای داریم. دانشآموزانی که در مسابقات شناسایی خواهد شد، داخل این کانونها خواهد شد و سپس از طریق شرکت در مسابقات منطقهای و استانی به سطح ملی میرسند. بهعبارتی، مسیر استعدادیابی از مدرسه اغاز و تا سطح ملی ادامه دارد.
او گفت:در کنار این دو مسیر، مطرح جدیدی نیز در دست بازدید داریم و هماکنون در مرحله مطالعات کارشناسی هستیم. این چنین بر پایه مصوبه شورای عالی ورزش سرزمین مبنی بر تدوین الگوی پیشرفت ورزش، ما نیز در حال تدوین الگوی پیشرفت ورزش دانشآموزی هستیم. در این الگو به طراحی نظام جامع استعدادیابی خواهیم پرداخت.
پافشاری بر سواد حرکتی و تواناییآموزی دانشآموزان
معاون وزیر با اشاره به بند ۸۹ قانون برنامه هفتم گسترش فرمود:مطابق این قانون، ما مکلف به طراحی نظام جامع استعدادیابی در آموزشوپرورش هستیم. به همین علت بهجستوجو تحکیم سواد حرکتی و بدنی دانشآموزان هستیم و باید تواناییهای بنیادین بدنی را به آنها آموزش دهیم.
او گفت:تواناییآموزی نیز از جمله تکالیف ما در برنامه هفتم است. در این راستا، ملزوم است برای هر دانشآموز پروندهای رشدی، تربیتی و ورزشی راه اندازی دهیم تا مسیر پیشرفت توانایی های ورزشی آنان در پایههای گوناگون تحصیلی رصد شود. بر پایه این اطلاعات، میتوان دانشآموزان مستعد را به کانونها و فدراسیونها معارفه کرد.
جعفری خاطرنشان کرد:باور داریم پایه و مبنا ورزش همگانی و قهرمانی سرزمین، ورزش دانشآموزی است. اگر فدراسیونها با ما همکاری کنند، از موازیکاری بپرهیزند و اجازه دهند مسابقات و استعدادیابی در آموزشوپرورش شکل بگیرد،یک هم افزایی شکل می گیرد. ورزش دانش آموزی می تواند به ورزش قهرمانی سرزمین پشتیبانی کند.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
غروب شهر
[ad_2]
منبع