۸۰ درصد علل مرگ‌ومیر جاده‌ها به علت خطای انسانی است – غروب شهر

[ad_1]
غروب شهر

به نقل از خبرگزاری مهر، حسین کرمان پور رئیس مرکز روابط عمومی و خبر‌رسانی وزارت بهداشت، در اجلاس معاونین بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی سرزمین که امروز اول اسفندماه ۱۴۰۳ و در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: نقش حوزه بهداشت در سرزمین به‌طوری است که می‌توان آن را به‌گفتن قسمت اثرگذار در فرهنگ عمومی جامعه دانست. در دوران همه‌گیری کرونا نیز رسانه‌های جهانی تحت تأثیر عمل های گسترده متخصصان بهداشت و حوزه‌های مرتبط در حوزه پیشگیری از بیماری، قرار گرفتند.

اغاز کمپین خبر رسانی “نه به تصادف” از امروز

وی با اشاره به اغاز کمپین خبر رسانی “نه به تصادف” از ابتدای اسفندماه، خاطرنشان کرد: ماهیت کمپین‌ها، پیشگیری و ترقی سلامت جامعه است. از این رو، وجود معاونین بهداشت را مغتنم شمرده و بر اهمیت خبر‌رسانی در این عرصه پافشاری می‌کنم.

وی پیشنهاد کرد: ظفرقندی، وزیر بهداشت، که تخصص ایشان در حوزه تروما است، مدام بر اهمیت رسیدگی به نوشته تروما، تصادفات و پیشگیری از مرگ‌های جاده‌ای پافشاری داشتند. بر همین مبنا، ما مطالعاتی را در سطح ملی و بین‌المللی اغاز کردیم و با بازدید کوششهای صورت‌گرفته در سال‌های قبل، به این نتیجه رسیدیم که باید قدم‌های مؤثری در این عرصه برداشته شده و پویشی اغاز شود.

کرمان پور افزود: با وجود عمل های مکرری که در حوزه افت تصادفات انجام شده می بود، به یک یادآوری اساسی در نظام سلامت نیاز داشتیم. همان گونه که در نظام بهداشتی، واکسن‌های یادآور برای تحکیم ایمنی جامعه الزامی می باشند، در او گفت و گو تصادفات نیز این چنین کاری ملزوم می بود. چراکه مقدار مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای در سرزمین، با آمار کشته‌های سال‌های جنگ تحمیلی برابری می‌کند.

رئیس مرکز روابط عمومی و خبر‌رسانی وزارت بهداشت در ادامه فرمود: همگان از این مساله آگاهند، اما آگاهی به تنهایی کافی نیست. در عرصه پیشگیری از سوانح جاده‌ای ملزوم است به‌طور مداوم یادآوری و عمل شود تا جامعه در این مسیر هوشیار بماند.

وی خاطرنشان کرد: در همه جلساتی که تا بحال از سطوح عالی دولت گرفته تا نشست‌های تخصصی وجود داشته‌ام، مدام یک سوال را نقل کرده‌ام که پاسخی تأمل‌برانگیز به همراه داشته است؛ این که چه تعداد از حاضران در جلسه، خود یا عزیزانشان قربانی تصادفات بوده‌اند؟ و مدام دست‌های تعداد بسیاری بالا رفته است. به جرأت می‌توان او گفت که نزدیک به ۷۰ تا ۸۰ درصد افراد، به نوعی دچار تبعات حوادث رانندگی شده‌اند.

کرمان پور داد: یکی از غم‌انگیزترین مثالها، حادثه سال ۱۳۷۶ است که در آن، از بین ۳۲ نخبه دانشگاه صنعتی شریف، تنها چهار نفر زنده ماندند. یکی از آن‌ها مریم میرزاخانی می بود که بعدها با دستاوردهایش، دنیای ریاضیات را منقلب کرد. فکر کنید اگر دیگر نخبگان نیز زنده می‌ماندند، چه تأثیری می‌توانستند بر آینده علم و سرزمین بگذارند. چند روز پیش نیز، در کرمان ناظر حادثه تلخی بودیم؛ اتوبوسی که حامل نخبگان علمی ایران می بود، در سانحه‌ای غمبار چهار جان باارزش را از دست داد. چه بسا یکی از آنها می‌توانست مریم میرزاخانی فرد دیگر برای جهان باشد.

وی در ادامه او گفت: امروز، تنها راهی که می‌توان از طریق آن همه را متحد ساخت و برای افت این فجایع تلاش کرد، تشکیل یک عزم ملی برای مقابله با تصادفات با شعار “نه به تصادف”، است.

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی،اجتماعی و تکنولوژی، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ایران وجهان را در وب سایت غروب شهر دنبال کنید.

جاده‌ها هم چنان جان می‌گیرند

رئیس مرکز روابط عمومی و خبر‌رسانی وزارت بهداشت با اشاره به آمار مرگ و میر و صدمه دیدگان حوادث جاده‌ای، نقل کرد: در سال ۱۴۰۲، بیشتر از ۲۰ هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست داده‌اند؛ یعنی هر روز بیشتر از ۵۵ نفر و هر ماه هزار و ۶۰۰ نفر؛ این اعداد مشخص می کند که جاده‌ها هم چنان جان می‌گیرند.

او گفت: بر پایه گزارش اورژانس سرزمین، امسال، بیشتر از ۸۰۳ هزار نفر در سوانح رانندگی مجروح شده‌اند، یعنی نزدیک به یک میلیون نفر! این آمارها فاجعه‌ای خاموش را روایت می‌کنند که نیازمند کاری سریع و ملی است.

کرمان پور تصریح کرد: بر پایه مطالعات مجلس شورای اسلامی، تصادفات به اشکال گوناگون تا ۷ درصد از تشکیل ناخالص داخلی (GDP) سرزمین را تحت تأثیر قرار خواهند داد و این در حالی است که سهم حوزه سلامت از GDP، کمتر از ۱۴ درصد است. به‌عبارت‌دیگر، ما نه تنها اندوخته‌های انسانی خود را در جاده‌ها از دست می‌دهیم، بلکه هزینه‌های هنگفتی نیز بر اقتصاد سرزمین تحمیل می‌شود.

او گفت: ۶۶ درصد از تصادفات تبدیل فوت، در ۱۲ استان سرزمین رخ می‌دهد، گرچه امکان پذیر جان باختگان ساکن این استان‌ها نباشند، اما این حوادث در جاده‌های این مناطق اتفاق می‌افتد. به این علت، مساله تصادفات، یک چالش ملی است که نیاز به وفاق و همدلی همه‌جانبه دارد تا بتوانیم حداقل مقدار این حوادث را افت دهیم.

کرمان پور اظهار کرد: بیشتر از ۷۰ درصد از سوانح مرگبار در جاده‌های بین‌شهری رخ می‌دهد و بعد از آن، تصادفات درون‌شهری در رتبه بعدی قرار دارد. این آمار مشخص می کند که برای افت تلفات، ملزوم است تمرکز اختصاصی‌ای بر ایمنی جاده‌های برون‌شهری و ترقی زیرساخت‌های حمل‌ونقل داشته باشیم.

وی این چنین در ادامه گفت: سالانه بیشتر از ۲۳ هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست خواهند داد، این آمار در سال جاری تا آبان ماه به نزدیک به ۲۱ هزار نفر رسیده و تا بحال از این رقم نیز فراتر رفته‌ایم. اگر این روال را در مقیاس تاریخی در نظر بگیریم، فهمید می‌شویم که بعد از گذشت سه دهه از آخر جنگ تحمیلی، تا این مدت سالانه رقمی معادل کشته شده‌های یک جنگ را در جاده‌ها از دست می‌دهیم.

رئیس مرکز روابط عمومی و خبر‌رسانی وزارت بهداشت تصریح کرد: سوال اساسی این است که چرا این آمار تا این مدت بالاست و چرا کشورهایی شبیه ما توانسته‌اند آن را افت دهند؟ برای مثال، افرادی که از مصر بازگشته‌اند، می‌گویند حالت خودروها، خیابان‌ها و فرهنگ رانندگی مردم آن سرزمین شباهت بسیاری به ایران دارد. اما تفاوت در اینجاست که مصر توانسته طی سال‌های تازه نرخ مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات را به ۹.۶ در هر ۱۰۰ هزار نفر افت دهد، درحالی‌که این رقم در ایران هم چنان نزدیک به ۲۰ است. این مشخص می کند که با اتخاذ سیاست‌های مناسب و مداخلات کارآمد، می‌توان این بحران را مهار کرد.

وی فرمود: ما در سال ۱۳۸۶، با آمار تکان‌دهنده ۲۷ هزار مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات مواجه بودیم، اما به‌مرور و با اجرای برخی مداخلات، این عدد به ۱۵ هزار نفر در سال ۱۳۹۶ افت یافت. قسمت مهمی از این پیروزی، حاصل تجهیز جاده‌ها به دوربین‌های نظارتی و افزایش نظارت پلیس می بود. در ابتدا، نصب این دوربین‌ها هم برای رانندگان و هم برای پلیس امری تازه و غیرمعمول به نظر می‌رسید، اما به‌مرور زمان تأثیر خود را نشان داد و جهت افت دیدنی تصادفات شد، بااین‌حال، متأسفانه بعد از دوران کرونا، بار دیگر روال تصادفات افزایشی شد. زمان بسیاری برای کنترل این بحران باقی نمانده است و باید هرچه سریع تر عمل های جدی در این عرصه انجام شود.

کرمان پور خاطر نشان کرد: در نوروز ۱۴۰۳، متأسفانه ۱۰۸۹ نفر از هم‌وطنانمان را در تصادفات از دست دادیم. اکنون همه توان خود را به کار خواهیم گرفت تا سال ۱۴۰۴ را به سالی پر از نشاط برای ملت ایران تبدیل کنیم.

وی با اشاره به کمپین خبر رسانی نه به تصادف، اذعان کرد: برای تحقق این مقصد، باید پافشاری کنم که کمپین ما تنها ۴۵ روز زمان دارد. این بازه وقتی، یک زمان طلایی برای عمل است، چراکه بعد از آن، کمپین داخل فاز اجرایی و عملیاتی خواهد شد. نقش کمپین در این زمان، خبر‌رسانی، آگاهی‌بخشی و ترغیب مردم به تحول حرکت است. اما بعد از آن، دیگر کمپین تأثیر ندارد؛ چراکه مردم به فعالیت‌های طویل‌زمان عکس العمل مساعد نشان نمی‌دهند. به این علت، باید همه تلاش خود را در این زمان محدود به کار بگیریم تا بتوانیم تأثیرگذاری حداکثری داشته باشیم.

رئیس مرکز روابط عمومی و خبر‌رسانی وزارت بهداشت اظهار کرد: مشکل خودروها و جاده‌ها به جای خود باقی است، اما آنچه در اختیار ماست، فرهنگ رانندگی و حرکت شخصی ما در جاده‌ها است. تا وقتی که این تغییرات ساختاری در زیرساخت‌های حمل‌ونقل اتفاق نیفتد، ما در وزارت بهداشت ماموریت داریم با همین ابزارهای در دسترس، جان مردم را نگه داری کنیم. این کمپین، فرصتی است برای آنکه از همین لحظه، تغییری را که در اختیارمان است، اغاز کنیم.

او گفت: مسئله مهم این است که باید از زمان ایجادشده برای گفتن مطالبات خود نیز منفعت ببریم، نمی‌توانیم فقطً اظهار کنیم که خودروها مشکل دارند، بلکه باید با منفعت گیری از این زمان، مطالبات خود را نقل کنیم. ما نیز پیش از این، این چنین مطالباتی را نقل کرده‌ایم و از دوستان در استان‌ها خواهش می‌کنم که اگر رسانه‌ها درمورد عوامل غیر از خطای انسانی، همانند حالت خودروها، جاده‌ها یا قوانین، سؤالی نقل کردند، آن را رد نکنند و تکذیب نکنند. حقیقت این است که سه عامل “ماشین، جاده و قوانین”، در کنار ضلع چهارم یعنی “خطای انسانی”، نقش بسزایی در ابراز تصادفات ایفا می‌کنند، اما بر پایه داده‌های حاضر، هم چنان ۷۰ تا ۸۰ درصد علل مرگ‌ومیر در جاده‌ها ناشی از خطای انسانی است.

کرمان پور در ادامه گفت: این نوشته نه‌تنها در ایران، بلکه در سراسر دنیا نیز صادق است. حتی در کشورهایی که هم جاده‌های ایمن دارند، هم خودروهای استاندارد و هم بودجه‌های کلان برای کنترل ترافیک تعلق خواهند داد، هم چنان ناظر تلفات جاده‌ای هستیم. به این علت، اشکار است که یک حلقه مفقوده در این بین وجود دارد و این همان مسئله‌ای است که ما در این پویش تصمیم داریم بر آن تمرکز کنیم.

رئیس مرکز روابط عمومی و خبر‌رسانی وزارت بهداشت در آخر ابراز امیدواری کرد که با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی در اقصی نقاط سرزمین، پویش “نه به تصادف” با پیروزی پیش رفته و ناظر افت تصادفات و تلفات جاده‌ای باشیم.

دسته بندی مطالب
غروب شهر

خبرهای ورزشی

اخبار پزشکی

اخبار اقتصادی

اخبار فرهنگی

اخبار کسب وکار

اخبار فناوری

[ad_2]