[ad_1]
به گزارش غروب شهر
به گزارش ، عباس بلوندی، مدیر طراحی قسمت ایران باستان سریال «سلمان فارسی» است. هرآنچه از شکوه معماری عصر ساسانی در سریال «سلمان فارسی» خواهید دید، ثمره تلاش او و گروهی ۴۰۰ نفره از همکاران وی است که پابهپای گروههای تصویربرداری و تشکیل سریال، در چندین نقطه سرزمین (از شهرک سینمایی غزالی تا شاهرود و آبسرد دماوند و …) در کار بنای عمارتها و برپایی کوی و برزنهاییاند که بهگواهی تاریخ، سلمان فارسی فصلهایی از زندگی خود از تولد تا اغاز جوانی را در آنها گذرانده و یا در آنها پارهای رخدادهای مرتبط با زندگی او شکل گرفتهاند. از تیسفون تا جی و از ویهاردشیر و باغداد تا اردوگاه بهرام چوبین و خسرو پرویز، ناظر لوکیشنهایی قشنگ و دلنشین در سریالیم که هریک، وجهی از حیات فرهنگی و تمدنی شکوهمند ایرانیان را در ۱۴ سده پیش به عکس میکشند. از دریچه لوکیشنهای چشمنواز فصل ایران سریال میتوانیم داستان تولد و رشد روزبه، کودک برومند ایرانی را پی بگیریم؛ شخصیتی که در تواناییای تعالیقسمت، عرصههای گوناگون فکری و دینی زمان خود را توانایی میکند تا سرانجام در دامان اسلام به یکی از یاران نزدیک پیامبر رحمت بدل شود.
عباس بلوندی، مدیر طراحی قسمت ایران باستان سریال «سلمان فارسی»، سخنهای تعداد بسیاری درمورد این کار بزرگ تصویری دارد و با عشقی که از عمق جانش میجوشد، از سلمان میگوید و توانایی عظیم ساختوساز لوکیشنهای سریال؛ سریال باشکوهی که قرار است از سال ۱۴۰۵ ناظر تماشای آن از قاب تلویزیون باشیم.
عباس بلوندی مروری بر روال طراحی و ساخت لوکیشنهای سریال «سلمان فارسی» در فصل ایران باستان دارد. او میگوید: تصویربرداری فصل ایران سریال از نزدیک به مرداد سال قبل اغاز شد. یقیناً ساخت لوکیشنهای سریال از مدتی قبل از تصویربرداری این فصل کلید زده شد. در ابتدا، کاروانسرایی به نام «مرمر» را در دروازه شرقی شهر تیسفون بنا نهادیم که ساخت آن حدوداً چهار ماه و نیم ماه طول کشید. کار فیلمبرداری در این کاروانسرا زمانها است که به پایان رسیده و هماکنون فرایند تصویربرداری سریال در «آتشکده ماربین» و چند لوکیشن دیگر – عمدتاً مربوط به شهر جی – ادامه دارد.
وی میافزاید: قسمت مهم لوکیشنهای ایران باستان در قالب مجموعهای ساختمانی، در فضایی نزدیک به ۱۲هزار مترمربع در شهرک سینمایی غزالی در دست اجراست که تا بحال تکههایی از آن آماده شده و به منفعتبرداری تولیدی رسیده و قسمتهای دیگر در دست ساخت است.
مدیر طراحی قسمت ایران باستان سریال «سلمان فارسی» درمورد ماندگاری عمارتهای ساختهشده نیز توضیح میدهد و میگوید: همه سازههای این سریال در فصل ایران ماندگار خواهند می بود و از همین رو، از فونداسیون اصولی و مهندسی برخوردارند. درمورد همه آنها محاسبات سازهای دقیق صورتگرفته، خاک آزمایش شده و همه آییننامههای مهندسی مربوط برای ضمانت ماندگاری درازمدت بنا مراعات شده است.
وی در جواب به پرسشی درمورد طول عمر متوسط سازههای سریال میگوید: آرایههایی در شهرک داریم، همانند لالهزار که با وجود سازه داربستی و لته، از زمان مرحوم علی حاتمی و سریال «هزاردستان»، هم چنان سرپا مانده و قابل منفعتگیریاند؛ اما سازههای کارشده در سریال «سلمان فارسی» زیاد ماندگارترند و قطعاً زمان زمان زیاد طویلتری قابلیت منفعت گیری خواهند داشت.
مدیر طراحی قسمت ایران باستان سریال «سلمان فارسی» با گفتن آنکه عمده عمارتها و میدانهای شهر جی در محل شهرک سینمایی غزالی، ساخته شدهاند، بر لزوم منفعت گیری مجدد از برخی لوکیشنهای کارشده در سریال برای مقاصد تازه تولیدی پافشاری میکند. در همین جهت، بهحرف های او، قرار است از ساختمان و محوطه کاروانسرای عقیق برای برپایی لوکیشنهای کاخ قباد، خانه ماهان و کاخ ملکه مادر منفعت گیری شود. کاروانسرای عقیق، کاروانسرایی در شهر دمشق است که روزبه به همراه دیگر کاروانیان در اوان ورود به دمشق مدتی را در آن اقامت میورزند. فیلمبرداری سکانسهای کاروانسرای عتیق (فصل بیزانس سریال) بیشتر از دو سال پیش از این آخر یافته و اینک میتوان از لوکیشن یادشده منفعت گیری مجدد جست. کاروانسرا در منطقه آبسرد دماوند واقع است و فرایند بازسازی در آن، از مدتی قبل کلید زده شده و تغییرات ملزوم در بنا از همان زمان در دست اجراست.
بلوندی پافشاری میکند که اقداماتی نیز باید در عرصه محوطهسازی صورت پذیرد که از بهار سال آینده برآن متمرکز خواهیم می بود.
وی در جواب به چرایی ساخت فضاهای موردنیاز فصل ایران سریال و این که آیا نمیشد از محوطههای تاریخی سرزمین و یا لوکیشنهای دیگر سریالهای تاریخی منفعت گیری کرد، میگوید: لوکیشنهای تاریخی متعلق به دوره ساسانی و ایران باستان در سرزمین زیاد نیست و در همان مجموعه محدود هم بهدلایل تاریخی و معنوی، امکان اعمال تغییرات، ولو محدود وجود ندارد. آنچه از فضاهای دیگر سریالهای تاریخی برجامانده نیز عمدتاً در حد پی است و طبعاً چندان قابلمنفعتبرداری مجدد نیست. ضمن آنکه معماری دوره ساسانی با معماری دوره اسلامی تفاوتهای کلیدی دارد. به همین خاطر، روش کار اینگونه بوده که لوکیشنهای ایران باستان، عموماً از صفر طراحی و اجرا شوند. بااینهمه در موارد معدودی از لوکیشنهای کارشده سریال «سلمان فارسی» با اعمال تغییرات و بازسازیهایی منفعت گیری خواهد شد.
بلوندی در جواب به این سوال که اگر بخواهید نقشهای کلی از لوکیشنها اراعه دهید، در آن چه شهرهایی را ترسیم میکنید، اظهار میکند: تیسفون و جی شهرهای مهماند. تیسفون چند قسمت دارد که درحال ساختوساز آنهاییم. در شهر جی یا همان اصفهان جاری، محلات، معابر و میدانهای شهری، ارگ حکومتی، آتشکده ماربین و کاروانسرا را داریم. این چنین شهر ویهاردشیر را داریم که سلمان برای سفر به دمشق به آنجا میرود و در قصه هم، رفتوبرگشتهایی به آن محل داریم.
وی ادامه میدهد: قسمت بسیاری از فضاهای مربوط به شهر باغداد یا همان بغداد جاری را هم که سبک و سیاق معماریاش بهکلی متفاوت است، ساختهایم. در بغداد و این چنین در شهر ویهاردشیر، اسکلهها را داریم که قایقها در آنها تردد دارند. ساختمان این دو اسکله نیز در دست آمادهسازی است. در کنار اینها، لوکیشنهای فرد دیگر، همچون اردوگاه نظامیبهرام چوبین، خسرو پرویز و خسرو انوشیروان را داریم.
بلوندی درمورد پشتوانه علمی طراحیها و بهاختصاصی تطابق معماری لوکیشنهای سریال با واقعیات و مستندات تاریخی گفتن میکند: برای قسمت ایران باستان، نزدیک به یک سال تحقیق و پژوهشهای مفصلی به انجام رسید تا به درکی مؤثر و راهگشا از این دوره مهم تاریخی نائل شویم. دوره ساسانیان، دوره شکوفایی معماری ایرانی است و شهرسازی ما در این دوره با رشدی کمّی و کیفی و بهتر است بگوییم، با جهشی همهجانبه روبه رو بوده است. معماری دوره ساسانی قیمتها و زیباییشناسی خاص خودش را دارد و پژوهش، یگانه راه آگاهی از این مهم است.
مدیر طراحی قسمت ایران باستان سریال «سلمان فارسی» میافزاید: معماری بناهای فصل ایران سریال با جزئیات و وسواسی دقیق به انجام رسیده و در همه وجوه معماری، موتیفها، نوع و ارتفاع بناها، نوع و ارتفاع ستونها، شکل و قوس گنبدها و رواقها، درها و پنجرهها، نقشونگارهای در و دیوار، گچبریها، نوع آجرچینی و کاربرد انواع مصالح، بازدید همهجانبهای صورتگرفته تا کار ازهرجهت بینقص و قابلاتکا و استناد باشد. بهجرئت میتوان او گفت که بناهای ساختهشده متعلق به مقطع ایران سریال، از تناسب دقیقی با معماری عصر ساسانی برخوردار است و در طراحی و ساخت آنها، وجوه زیباییشناختی و کارشناسانه تعداد بسیاری مورد احتیاط قرار گرفته است.
مدیر طراحی ایران باستان سریال «سلمان فارسی» درمورد روال طراحی و ساخت آکسسوار و لوازم صحنه میگوید: اگر معماری و ساختوساز را که خودش دریایی است و مجموعهای غنی و ماندگار از لوکیشنها را به حاصل میآورد، یک قسمت از کار در نظر بگیریم، قسمت دیگر کار، طراحی و پیادهسازی انواع آکسسوار و عناصر صحنه است که درون لوکیشنها جای میگیرند و مختصات دراماتیکی صحنهها را کامل میکنند؛ مواردی از میز و صندلی و فرش و کتابخانه گرفته تا پرده، رومیزی، یراقآلات و… . هر یک از این اجزا فرایند طراحی اختصاصی خود را دارند و افزون بر اینها باید در پرتو نگاه و مداقهای هنری و تکنیکی پیادهسازی و اجرا شوند. به عبارتی، همان قدر که در طراحی و ساخت بناها باید فهمید جزئیات و نکات دقیق فنی و هنری باشیم، در مطرح و اجرای اکسسوار و وسایل صحنه هم با ضرورتی شبیه مواجهیم و باید تعداد بسیاری پیچیدگیهای اجرایی و فنی را در نظر بگیریم.
بلوندی ادامه میدهد: کارگاههای ما در قسمتهای نجاری، آهنگری، چلنگری، قدیمیکاری، ضخیمدوزی، ساخت یراقآلات اسب، قالبگیری و مدلسازی آکسسوار، قالبگیری گچ و خیاطی، هرکدام با مجموعهای از متخصصان هنری و تکنیکی و در کل، بهترینهای سینما و تلویزیون مشغول کارند.
وی با اشاره به دغدغه عوامل سریال، درمورد نگهداری مؤثر لوکیشنهای «سلمان فارسی» برای منفعت گیری نسلها و گروههای بعدی فیلمسازی میگوید: نگهداری از فضاهای ساختهشده در سریال باید نوشته اهتمامی جدی باشد تا آیندگان بتوانند بهخوبی از آنها منفعتگیری کنند. مجموعه بناهای فصل ایران سریال میتواند تا سالهای دور پاسخگوی نیازهای فیلمسازی و سریالسازی تاریخی در عرصه سینما و تلویزیون سرزمین و حتی منطقه باشد و اندوخته و پشتوانه فرهنگی – هنری ارزشمندی برای آیندگان محسوب شود. با پخش سریال از تلویزیون، بیتردید، لوکیشنهای سریال مورد بازدید کارشناسان، هنرمندان و عموم مردم قرار خواهند گرفت و بهشرط نگهداری با لیاقت میتوانند برای سالها گردشگران را به خود جلب کنند.
مدیر طراحی قسمت ایران باستان سریال «سلمان فارسی» ادامه میدهد: نگهداری با لیاقت بناهای ساختهشده در سریال، بهمراتب سختتر از ساختوپرداخت آنها است و به گروهی تخصصی برای نگهداری نیاز دارد تا بهمرور فرسوده و تخریب نشود.
بلوندی در خاتمه هم میگوید: از آقایان میرباقری و طاهری که این زمان را فراهم کردند و سنگهمه گذاشتند، این چنین، از مجموعه سازمان و دکتر جبلی هم که حمایتکننده و مایه دلگرمیگروه طراحی صحنه ایران بوده و اجازه دادند که با پیروزی مأموریتمان را پیگیری کنیم، سپاس میکنم.
تصاویر تازه این سریال را در ادامه ببینید:







انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
غروب شهر
[ad_2]
منبع