نگاهی به دورهمی پلتفرم ها/حراج ایده ها در دلِ میدون رصتایی_غروب شهر

[ad_1]
به گزارش غروب شهر

به گزارش خبرنگار فرهنگی ، نمایشگاه ملی رسانه‌های صوت و عکس فراگیر که زیاد تر به نام «رصتا» شناخته می‌شود و پلتفرم‌های شبکه نمایش‌خانگی وجود دارند چند اتفاق دلنشین را فرایِ هوش مصنوعی پیش می‌برد. یکی از آن اتفاقات زمان و میدان دادن به کانون‌ها و صنوف مرتبط با نمایش‌خانگی است. در قدم اول روز قبل افتتاحیه باشگاه کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری افتتاح شد، حرکتی که می‌تواند آغازگر پیگیری جدّی معیشت و رفاه تهیه‌کنندگان قدیمی و بعضاً خانه‌نشینی باشد حتی امروز از آنها خبری نیست. 

در واقع امروز کانون تهیه‌کنندگان بنابر پیگیری‌های بدست آمده بیشتر از ۵۰۰ عضو از سراسر سرزمین دارد؛ تهیه‌کنندگان جوان و پیشکسوت که کنار هم بودن‌هایشان در نوع خودش دلنشین دقت است. این ظرفیت‌سازی برای ساخت سریال و برنامه می‌تواند مثمرثمر باشد. با این توضیح می‌توان به سراغِ یک اتفاق اختصاصی یعنی حراج ایده رفت. 

در واقع این کار را «میدون» تلویزیون انجام می‌داد چند داور شنونده دفاعیات شرکت‌کنندگانی‌اند از ایده و مطرح‌شان سخن بگویید می‌کنند و هرکدام برگزیده شود بودجه و اندوخته می‌گیرد تا به تشکیل برسد. در نمایشگاه «رصتا» هم روز قبل چراغ اولین حراج ایده به صدا درآمد و چند مطرح برگزیده شدند. 

شرکت‌کنندگانی با ایده می‌آیند که احتمالا تا به حال نام‌شان هم به گوش‌مان نخورده باشد اما ایده‌هایشان برای ساخت برنامه و سریال و فعالیت در وی‌اودی‌ها نابِ ناب است. دلنشین است که محمد سلوکی رئیس شورای مرکزی کانون مجریان رسانه‌های دیداری هم در این مراسم خبرداد ما هم ایده‌های مجریان، برنامه‌سازان و تولیدکنندگان را در حراج ایده معارفه می‌کنیم  تا مسیر سریع و بدون واسطه‌ای را در به مرحله اجرا رسیدن ایده‌های خود جستوجو کنند.

او این چنین به این مسئله اشاره کرد که طی توافقی که با مدیر کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری داشتیم، قرار شد تا تهیه‌کنندگان و تولیدکنندگان فیلم و سریال که ایده، فیلمنامه و محتوای ارزشمندی دارند با نقل کردن در این اتفاقات آن‌ها را به یک تاثییر فاخر تبدیل کنند. یقیناً این نوشته طی توافقی که با مجمع رصتا به گفتن نهاد حاکمیتی صورت گرفته، قرار است با نظارت «رصتا» صورت گیرد.

مهدی فرجی به گفتن رئیس هیئت مدیره کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری هم این مسئله را یادآور شد در کانون، ایده‌های جذابی به ثبت رسیده است و هنگامی آقای سلوکی این نظر را داد، زیاد از آن استقبال کردیم. یقیناً منفعت‌برداری از این مطرح‌ها و ایده‌ها به  تهیه‌کنندگانی که در کانون عضویت دارند نیز بر می‌گردد که امیدوار به منفعت گیری از این ایده‌ها هستیم.

در اولین روز حراجیده، مریم جلالی (معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) هم وجود اشکار کرد که او به گفتن تهیه‌کننده قدیمی رادیو و تلویزیون هم شناخته می‌شود. او درمورد این مطرح و اجرایش در نمایشگاه رصتا پافشاری کرد: حراج ایده یا به تعبیر دیگر، میدان باز شده برای مطرح ایده‌ها باید از یک مثلث کارشناس، سیاستگذار و مخاطب پیروی کند. مشتری‌ها و کارشناسان برسی کنند و از طرفی دیگر سیاستگذاران به عیارسنجی برسند؛ اتصال این سه ضلع علتمی‌شود به همگرایی دست اشکار کنیم. این ایده خلاقانه باید برود در ظرف مناسب و مسیر مناسب تحقق؛ ما ایده‌ای که غیرقابل ساخت باشد ایده‌های آسمانی که آن ایده‌ها نمی‌تواند روی زمین باشد به ما صدمه می‌زند و ما را دچار ناکامی می‌کند.

اما میدان دادن و دقت به کانون‌ها و صنوف هم به اینجا رسید کانون مجریان قرار است با معاونت آموزش صداوسیما تعاملی داشته باشند تا رویکرد همگرایی و آموزشی در پرورش و پرورش گویندگان و مجریان نو به طور اختصاصی، پیش برود.

در نمایشگاه رصتا هر روز تست دوبله و گویندگی برقرار است و نشست‌های اختصاصی‌ای هم در کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری برگزار می‌شود. روز نخست درمورد کمدی در رسانه امروز او گفت و گو شد و روز قبل با وجود پیمان عباسی فیلمنامه‌نویس شناخته شده کارگاه فیلمنامه‌نویسی در «رصتا» برقرار شد. 

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی،اجتماعی و تکنولوژی، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ایران وجهان را در وب سایت غروب شهر دنبال کنید.

سال نخست «رصتا» به شناساندن اهداف و رویکردهای این نمایشگاه و دست‌اندرکارانش صرف شد، سال دوم تعامل و ارتباطات نیرومندتر و مجمع رصتا شکل گرفت و امسال هم در بلوغ و پختگیِ زیاد تر به سمتِ حمایتو همگرایی زیاد تر با صنوف و منفعت‌برداری از تکنولوژی‌ها و ابزار نوین و دقت به ایده‌ها و ظرفیت‌ها رفت. 

انتهای مطلب/

دسته بندی مطالب
غروب شهر

خبرهای ورزشی

اخبار پزشکی

اخبار اقتصادی

اخبار فرهنگی

اخبار کسب وکار

اخبار فناوری

[ad_2]

منبع