انویدیا چطور بر دنیای تلفنهای هوشمند تاثییر می‌گذارد؟ _غروب شهر


به گزارش غروب شهر

نزدیک به دو هفته پیش می بود که جنسن هوانگ و تیمش توانستند با اختلاف جزئی اپل و مایکروسافت را موقتاً کنار بزنند و انویدیا را در صدر باارزش‌ترین شرکت‌های جهان قرار دهند. این دستاورد را می‌توان به کارکرد آن‌ها در دنیای هوش مصنوعی مرتبط دانست. پیشرفت جمینای، ChatGPT و برخی دیگر از ابزارهای هوش مصنوعی به‌ لطف پردازشگرهای گرافیکی انویدیا رقم خورد و دنیای گیمرها و تدوینگر‌ها با وجود این قطعات شکل‌وشمایل تازه‌ای گرفت. از طرفی، باوجود وجود مختصر‌ این کمپانی در بازار تلفنهای هوشمند، فناوری‌های آن‌ها بیشتر از فکر عموم کاربران بر توانایی کاربری موبایل‌های اندرویدی تاثییر می‌گذارند و نقش مهمی در این عرصه دارند. در ادامه با بازدید زیاد تر این نوشته همراه دیجیاتو باشید. 

تراشه‌های Tegra

انویدیا با اراعه تراشه‌های Tegra تلاش کرد تا سهم بیشتری از اکوسیستم اندروید را به خود تعلق دهد. به‌گفتن مثال، نسل اول تبلت‌های Nexus 7 ژوئیه ۲۰۱۲ با وجود پردازنده Tegra 3 انویدیا معارفه شد؛ تراشه‌ ۴ هسته‌ای که کارکرد مناسبی داشت و به‌طور خاص برای پردازش بازی‌ها و برنامه‌های گرافیکی سنگین ساخته شده می بود. همین امر علتشد Nexus 7 به یکی از دستگاه‌های محبوب کاربران تبدیل شود. یک سال سپس، Tegra 4 با کارکرد نیرومندتر و پردازش بهتر معارفه شد و در کنار تلفنهای هوشمند، اجرای امور گرافیکی و پردازشی انویدیا شیلد (NVIDIA Shield) را بر مسئولیت گرفت. 

ادامه مطلب
پدرخوانده هوش مصنوعی درمورد حذف مشاغل توسط این فناوری هشدار داد_غروب شهر
انویدیا چطور بر دنیای تلفنهای هوشمند تاثییر می‌گذارد؟ _غروب شهر ۴

با ادامه این فرایند و پیروزی تراشه‌های Tegra، انتظار می‌رفت نسل بعدی دستگاه‌‌های اندرویدی با این سری از پردازنده‌ها راهی بازار شوند اما برخلاف نتایج مثبت بنچمارک‌ها، خط تشکیل تراشه‌های Tegra فروش چندانی نداشتند. حتی انویدیا تلاش کرد بازی‌هایی همانند Portal را پورت کند اما فروش پایین انویدیا شیلد جهت شد ادامه تشکیل تراشه‌ها توجیه‌ناپذیر شود. 

گوشی LG G2 مینی با تراشه Tegra 4i، جزو آخرین دستگاه‌های تجهیزبه تراشه‌های انویدیا می بود و درنهایت بعد از این که سال ۲۰۱۵، Tegra X1 در تبلت Pixel C حاضر شد، این شرکت بی‌سروصدا از بازار تلفنهای هوشمند و تبلت‌ها کناره‌گیری کرد. 

آخرین مطالب
ادامه مطلب
امروز در فضا: ستاره میرا کشف شد_غروب شهر
انویدیا
انویدیا چطور بر دنیای تلفنهای هوشمند تاثییر می‌گذارد؟ _غروب شهر ۵

دو سال سپس، سری Tegra با اراعه نینتندو سوئیچ مجدد مورداستفاده قرار گرفت اما باوجود استقبال کاربران از این کنسول بازی، سابر برندها علاقه‌ای به منفعت گیری از تراشه‌های انویدیا در تلفنهایشان نداشتند. در این چنین شرایطی، مهندسین انویدیا تراشه Tegra X1 را در انویدیا شیلد (که اکنون تی‌وی باکس اندرویدی باکیفیت شده می بود)، منفعت گیری کردند و با حمایتکامل از ابزارهای موردنیاز، همانند HDMI 2.0 ،HDR، کدک ویدئویی VP9 و خروجی ۴K، به فروش مناسبی دست یافتند. 

بعد از گذشت بیشتر از یک دهه، انویدیا شیلد تنها نماینده انویدیا در اکوسیستم اندروید است. این نوشته به‌معنی افت تأثیر این شرکت در دنیای تلفنهای اندرویدی نیست، بلکه نقش مهمی در توانایی کاربران از اکوسیستم اندروید و مخصوصاً دنیای تلویزیون‌ها دارد.

تحول مسیر با چاشنی پیروزی

اواخر ۲۰۱۰، انویدیا سیاست فرد دیگر را در پیش گرفت ‍و آرام‌آرام مسیرش را به‌سمت پردازشگرهای گرافیکی کامپیوتری تحول داد و در ادامه با رونق استخراج ارزهای دیجیتال، تسلط انویدیا بر این بازار زیاد تر شد. اما تصمیم شرکت برای تحول نام خط تشکیل پردازشگرها از GTX به RTX می بود که اثرات گسترده‌ای در بازار تلفنهای هوشمند گذاشت.

ادامه مطلب
۱۰ فیلم بزرگ سال ۲۰۳۴
انویدیا
انویدیا چطور بر دنیای تلفنهای هوشمند تاثییر می‌گذارد؟ _غروب شهر ۶

ابتدا انویدیا به‌خاطر منفعت گیری از فناوری رهگیری پرتو در پردازشگرها موردانتقاد قرار گرفت اما این ویژگی بعدها استانداردی برای پردازشگرهای گرافیکی مدرن شناخته شدند. اگرچه برخی تلفنهای گیمینگ از این قابلیت منفعت می‌برند، عموم کاربران و متخصصان انویدیا را پیشگام این عرصه می‌شناسند. علاوه‌براین، انویدیا سال ۲۰۲۰ با نظر ۴۰ میلیارد دلاری خواهان خرید Arm می بود که به سرانجام نرسید. 

تعداد بسیاری از شرکت‌ها، همانند گوگل و مایکروسافت، درحال گسترش قابلیت‌های مبتنی بر AI می باشند؛ فرایندی که با آموزش مدل‌های هوش مصنوعی مولد توسط پردازشگرهای گرافیکی انویدیا انجام می‌شود. افزایش تقاضای شرکت‌ها برای خرید پردازشگرهای انویدیا جهت شده برخی قطعات، همانند A100 و H100، و با افتروبه رو شوند با قیمت بالای ۴۰ هزار دلار به فروش برسند. 

آخرین و جدیدترین اخبار سیاسی ، اقتصادی،اجتماعی و تکنولوژی، کارگری ، ورزشی، حوادث و سلامتی ایران وجهان را در وب سایت غروب شهر دنبال کنید.

تلاش انویدیا برای تأثیرگذاری زیاد تر

هوانگ رقابت با اپل و کوالکام را اینده دارد اما نه در قسمت تلفنها. مطابق گزارش رویترز، انویدیا تصمیم دارد درست بعد از آخر قرارداد کوالکام و مایکروسافت، چیپ Windows on Arm (اجرای ویندوز روی معماری Arm) را اراعه کند. همین‌طور برخی شایعه ها از وجود پردازنده Tegra T239 در نسل تازه نینتندو سوئیچ طی امسال یا اغاز ۲۰۲۵ خبر خواهند داد. 

ادامه مطلب
دوربین مادون قرمز برطرف شدن مشکل داغ شدن آیفون 15 پرو را تأیید می‌کند + عکس

نسل جاری دستگاه‌های شیلد حدوداً پنج سال است از تراشه ۸هسته‌ای Tegra X1 پلاس منفعت گیری می‌کنند و با‌دقت‌ به کارکرد بسیار، انویدیا را از اراعه تی‌وی باکس‌های بعدی به بازار بی‌نیاز کرده‌اند. درعین‌حال، انویدیا قابلیت‌های RTX Video Super Resolution و SDR-to-HDR را در پردازنده‌های گرافیکی خود، آزمایش کرده که نتایج آن حاکی از پیشرفت‌های مهمی برای قطعات شرکت بوده است؛ به پشتیبانی این ویژگی‌ها تی‌وی‌ باکس‌های آینده امکان پذیر تعداد بیشتری از کاربران را به خرید نسل بعدی انویدیا شیلد ترغیب کند. 

انویدیا
انویدیا چطور بر دنیای تلفنهای هوشمند تاثییر می‌گذارد؟ _غروب شهر ۷

اکنون فناوری‌های ارتقا رزولوشن و تبدیل خودکار HDR در همه دستگاه‌های اندرویدی وجود ندارند و در تعداد محدودی از تلفنهای قوی دیده خواهد شد. باوجوداین، شرکت‌هایی همانند کوالکام و مدیاتک درحال گسترش و اراعه ویژگی‌هایی در این عرصه می باشند و با فناوری‌هایی همانند Snapdragon Game Super Resolution تلاش می‌کنند در بازی و تماشای محتوای بصری، توانایی بهتری برای کاربران بسازند. 

ادامه مطلب
چین برای فرود در سمت نهان ماه در خردادماه آماده می‌شود_غروب شهر

بااینکه دیگر تراشه‌های انویدیا در دستگاه‌های اندرویدی وجود ندارند، تمرکز این شرکت بر هوش مصنوعی و تحکیم نمود‌های بصری و گرافیکی پردازشگرها، تأثیر بسزایی در شکل‌دهی اکوسیستم اندروید و فناوری‌های مربوط به آن دارند. باید چشم به راه ماند و دید مسیر پیشرفت این شرکت چطور رقم می‌خورد و دنیای اندروید تا چه حدی دست‌خوش تغییرات تازه خواهد شد.

دسته بندی مطالب
غروب شهر

خبرهای ورزشی

اخبار پزشکی

اخبار اقتصادی

اخبار فرهنگی

اخبار کسب وکار

اخبار فناوری