[ad_1]
شاخصهای مدل کلان نگر شهر تهران مشخص می کند که با ساخت خطوط تازه شبکه مترو تهران (خط ۸ تا خط ۱۱) روزانه قریب به ۲ میلیون و ششصد و شصت هزار سفر به جمع سفرهای جاری با این وسیله نقلیه زیاد بر اضافه خواهد شد؛ به تعبیر دیگر، مجموع سفرهای روزانه با خطوط راه آهن ریلی درون شهری به نزدیک ۵ میلیون سفر خواهد رسید.
به نقل از خبرگزاری برنا، همانند سازیهای ترافیکی و برآوردهای صورت گرفته مشخص می کند که با تکمیل خطوط تازه شبکه مترو تهران، در حقیقت ۱۳۰ ایستگاه و ۱۷۵ کیلومتر مسیر ریلی به داراییهای جاری این شبکه افزوده خواهد شد و این کار گرچه علتافزایش قابل دقت مسافران مترو پایتخت خواهد شد اما تا نزدیک به ۱۰ درصد از ترافیک خطوط هفتگانه حاضر خواهد کاست چرا که برخی شهروندان از طریق خطوط ۸ تا ۱۱ به مقاصد خود دسترسی اشکار کرده و دیگر نیازی به منفعت گیری از ایستگاههای جاری نخواهند داشت؛ یقیناً همه اینها به شرطی است که ناوگان حمل و نقلی به مقدار مشابه با طول خطوط و تعداد ایستگاهها فراهم شده باشد.
از نظر دیگر هر خط تازه بر پایه تعداد ایستگاهها، بافت مسکونی یا اداری محدودههایی که پوشش خواهد داد، تعداد ایستگاههای تبادلی با دیگر خطوط و طول مسیری که طی میکند، به نسبتهای گوناگون مسافران بسیاری را در طول روز جابجا خواهد کرد؛ برای مثالً پیش بینی می بشود خط ۸ که از مسعودیه تا سرسبز به طول تقریبی ۵۰ کیلومتر را با ۱۰ ایستگاه تبادلی طی خواهد کرد، بیشترین حجم مسافران و متقاضیان در بین خطوط چهارگانه تازه را پذیرا باشد و روزانه تا حداکثر ۸۲۰ هزار سفر درون شهری را پوشش دهد.
خطوط تازه شبکه مترو پایتخت در تعامل با خطوط هفتگانه حاضر، نه تنها اکثر قریب به اتفاق نقاط شهر را به لحاظ ترافیکی پوشش خواهند داد بلکه تاثییر بسزایی در فراهم شدن شرایط برای عدم منفعت گیری غیر ضرور از وسائل نقلیه شخصی ایفاء خواهند کرد و سالانه از هدر رفتن صدها میلیون لیتر سوختهای فسیلی که احتراق آنها مسبب تشکیل آلودگیهای زیست محیطی است، جلوگیری به عمل خواهد آورد.
گفتنی است در رابطه خطوط جدید شبکه مترو تهران، مطالعات مربوط به شرایط منفعت برداری از هر خط نیز تا نزدیک به زیادی پیش رفته و مسائلی از قبیل تجهیزات مکانیکال، مخابرات، تامین توان، ناوگان، تجهیزات دپو، کنترل و سیگنالینگ مورد بررسی قرار گرفته است.
انتهای مطلب/
[ad_2]
منبع