[ad_1]
به نقل از خبرگزاری برنا، مهران محرمیان درمورد چک دیجیتال او گفت: محصول چک دیجیتال در بانکها بهمرور زمان در حال نهایی شدن و منفعت گیری توسط مشتریان است و روز به روز تعداد مشتریانی که از این محصول منفعت گیری میکنند، در حال افزایش است. بانکها هم فرآیندها و سامانههای خود را بهمرور زمان کامل میکنند که مردم بتوانند منفعت گیری راحتتری از این محصول داشته باشند که واقعا میتواند خدمات حوزه چک را یک پله دیگر ارتقا داده و بهخصوص او گفت و گو نقد شدن چک را بهصورت غیرحضوری پوشش دهد.
او همین طور گفت: اکنون ۵۳ هزار نفر در سرزمین از چک دیجیتال منفعت گیری میکنند و این ۵۳ هزار نفر ۱۸۴ هزار برگ دیجیتال صادر کردند. یقیناً برگ چک اینجا حالت مجازی است و در حقیقت دیگر برگ چکی وجود ندارد. ۱۵۹ هزار فقره از این چکها در شبکه بانکی نقد شده و ۳۳۴ فقره برگشت خورده است.
۱۱ بانک چک الکترونیکی اراعه خواهند داد
معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی درمورد بانکهایی که چک الکترونیکی را اراعه خواهند داد، او گفت: ۱۱ بانک چک دیجیتال را عملیاتی کردند و چهار بانک ملی، آینده، مهر اقتصاد و سپه هم آزمونهایشان را با پیروزی به پایان رساندند که همین روزها عملیاتی خواهند کرد و در اختیار مشتریان شان قرار خواهد گرفت. دو بانک مسکن و خاورمیانه هم در حال نهایی کردن آزمونها می باشند که به بانکهای دارنده چک دیجیتال اضافه شوند.
محرمیان خاطرنشان کرد: مسئلهای که وجود دارد این که افرادی که چک دیجیتال دریافت میکنند باید بتوانند آن را در همه بانکها نقد کنند؛ به این علت بانکها دو کار را انجام خواهند داد؛ اول این که در حوزه فضای مجازی و محصولاتی همانند موبایلبانک و اینترنت کلیه بانکها باید بتوانند چک دیجیتال دیگر بانکها را نقد کنند و از این رو این حمایتکم کم در بانکهای گوناگون اضافه میبشود.
او همین طور گفت: مورد دوم در فضای فیزیکی و شعب است. اکنون تعداد بسیاری از مردم با فرهنگ چک دیجیتال آشنا نیستند. اگر فردی میخواهد چک دیجیتال بدهد، شخص گیرنده باید بتواند در شعبه بانک خودش بتواند چک را به حسابش بخواباند و اصطلاحا نقد کند. اگر بانک نتواند این چک دیجیتال را حمایتکند، مانعی برای فراگیر شدن منفعت گیری از چک دیجیتال تشکیل میبشود و این روال را کند میکند.
معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی خاطرنشان کرد: از مهر ماه سال قبل بخشنامههایی را به بانکها صادر کردیم و فرآیندهای این که چطور میتوانند چک دیجیتال و بدون کاغذ را که بتوانند چکها را داخل شعبه نقد کنند، به شعبهها ابلاغ کردیم. برخی بانکها به لحاظ فنی اظهار آمادگی کرده و برخی بانکها با تاخیر این کار را انجام دادند و به لحاظ فنی این امکان در بانکها فراهم است. یقیناً از همان ابتدا هم راهحلی که با همان سامانهها بتوانند این چکها را نقد کنند، به بانکها اظهار کردیم.
محرمیان با گفتن این که در این ماهها بخشنامههای بسیاری به بانکها ابلاغ شده است، او گفت: ۲۰ آذر امسال بانکها به همایشی دعوت شدند و در جریان جزییات قرار گرفتند. اکنون دیگر بانکها بهانهای برای این که این سرویس در شعبههایشان اراعه نشود، ندارند و همه بانکها تجهیز شدند و میتوانند این کار را انجام بدهند.
کلیه شعب بانکها باید چک دیجیتال را بپذیرند
او همین طور گفت: از مسئولان بانکی میخواهیم در اسرع زمان موارد را عملیاتی کرده و بخشنامههای داخل بانک و یادآور را صادر کرده، جلسههای آموزشی وابسته را برای کارکنان شعب برگزار کنند. کلیه شعب بانکها باید چک دیجیتال را بپذیرند و فرآیندها به همه بانکها اظهار شده و از این بعد اگر به بانکی برخورد کنیم که این سرویس را پشتبیانی نکند، مجبوریم داخل عمل های انضباطی شویم. ازاین رو امیدوارم ظرف چند روز آینده این اتفاق بیفتد.
معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی خاطرنشان کرد: مردم هر مشکلی در خصوص چک الکترونیک در سامانهها و شعب داشتند، از طریق شماره تلفن ۲۷۰۶ که شماره ارتباطات مردمی بانک مرکزی است، موارد را اظهار کنند و این موارد جمعبندی و پیگیری خواهد شد.
بانک مرکزی آبانماه سال قبل از خدمت «چک الکترونیک» رونمایی کرد. چک الکترونیک نوع جدیدی از چک است که شدت، دقت و امنیت بیشتری در کارکرد و نقد شوندگی نسبت به چکهای کاغذی دارد و همه قوانین چک کاغذی برای آن قابل اجراست و با یک امضای الکترونیکی اعتبار اشکار میکند.
انتهای مطلب/
[ad_2]
منبع